لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

افراد صادق در کدام گوشهء جهان زندگی می کنند؟


مجله ریدرز دایجست به این منظور که صداقت مردم را معلوم نماید بکسک های جیبی پُر از پول را روی زمین در 16 شهر انداخته و سپس این را بررسی کرده که آیا اشخاص یابنده این بکسک های جیبی را به مالکان شان تسلیم می کنند یا خیر .

هرگاه بکسک جیبی را پیدا کنید، آن را با خود نگه میدارید و یا تلاش به خرچ می دهید تا مالک آن را پیدا کرده و برایش تسلیم نمایید؟

این سوالی است که مجله بین المللی ریدرز دایجست مطرح کرده و کوشش نموده است تا صداقت افراد را معلوم سازد.

این مجله در اطراف پارک ها، پیاده رو ها و مراکز تجارتی شانزده شهر، 12 بکسک جیبی را روی زمین انداخته است.
در داخل هر یک از این بکسک ها واحد پولی هر کشور به ارزش 50 هزار دالر، تصویر صاحب بکسک و شماره تلیفون وی گذاشته شده بود.

کارمندان مجله سپس افراد یابنده این بکسک های جیبی را مورد نظارت قرار داده که این بکسک ها را به مالکان آنها تسلیم می کنند و یا نه.

باشنده گان هلسنگی مرکز فنلند صادق ترین افراد شناخته شده اند، در این شهر از جمله 12 بکسک، 11 آن به صاحبان شان برگشتانده شده است.

یک جوان 27 ساله در این شهر بکسک جیبی را که پیدا کرده بود و دوباره به مالک اش تسلیم داده است می گوید:
« مردم فنلند به طور طبیعی صادق استند، فساد در میان ما نهایت کم است و حتی در کشور ما از اشاره ترافیکی کسی عبور نمی کند.»

در شهریکه بکسک های جیبی کمتر به مالکان آن تسلیم داده شده است، لزبون پایتخت پرتگال است.

در این شهر از جمله دوازده بکسک جیبی، یکی آن به مالک اش داده شده است و یابنده آن هم یک زوج بوده که از هالند به پرتگال مسافرت کرده بودند.

در کل 47 درصد افراد در این 16 شهر بکسک های جیبی را دوباره به مالکان شان تسلیم کرده اند و بیشتر از 53 درصد این کار را نکرده اند.

کترین هوگنی گرداننده مجله بریتانوی ریدرز دایجست گفت، افرادی که این بکسک های جیبی را دوباره به مالکان شان برگشتانده اند، اشخاص صادق اند:

« به خاطر وضعیت اقتصادی بسیاری از کشور ها چنین اند، از این حیران خواهید شد که اقتصاد بر اخلاق مردم تا چه اندازه تاثیر گذاشته است، اما روی هم رفته مساله قابل مکث این است که بیشتر افراد بکسک های جیبی را به صاحبان شان تسلیم داده اند.»

مسکو از لحاظ صداقت افراد آن در ردیف ششم قرار گرفته است، در این شهر از میان 12 بکسک جیبی 7 آن به صاحبان شان سپرده شده است.
در وارسا پایتخت پولند از جمله 12 بکسک جیبی 5 بکسک به مالکان آنها برگشتانده شده است.

یک بیالوژی دان در این شهر که بکسک جیبی را دوباره به صاحب اش تسلیم داده است به مجله ریدرز دایجست گفته است که بعضی افراد به او گفته اند که خود را برای دریافت مالک بکسک خسته نسازد.

در لندن 5 بکسک جیبی از میان 12 بکسک به مالکان شان دوباره سپرده شده است.

هوگی گرداننده مجله ریدرز دایجست در این مورد گفت:
« یک زن پولندی که یک بکسک جیبی را پیدا کرده بود و نمی دانست که حالا چی کند، سپس او با مدیر اش که تبعه پولند است صحبت کرد.
او به این خانم گفت که فوراً این بکسک را به صاحب آن تسلیم کند، این کار آسان بود، صرف یک تماس تلیفونی تا صاحب بکسک آگاهی می یافت.»
XS
SM
MD
LG