لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

«صلح در افغانستان به نفع چین است»


برخی از روزنامه های چاپ امروز کابل روی توافقنامه های چین و امریکا و مشکلات ایتلاف های ایجاد شده انتخاباتی تبصره نموده اند.


ویسا
روزنامه ویسا در صفحه نخست خود با سرخط درشت به نقل از معاون وزیر دفاع امریکا نوشته است که عدم توافق با کابل روی امضای توافقنامه امنیتی غم انگیز خواهد بود.

ویسا در سرمقاله اش پرسیده است که آیا امریکا این را تضمین کرده می تواند که امنیت در افغانستان تامین می گردد و این کشور پس از امضای توافقنامه امنیتی از مداخلات کشور های همسایه در امان خواهد بود؟

نویسنده این مطلب در پاسخ نوشته است که امریکا نمی تواند افغانستان را تضمین مالی و امنیتی بدهد.

به نوشته این روزنامه، هرگاه تضمین برای امضای توافقنامه امنیتی واشنگتن و کابل موجود نباشد گفته می شود که امضای این سند به نفع افغانستان نه بلکه به نفع امریکا است.


هشت صبح
روزنامه هشت صبح نیز موضوع امضای این توافقنامه را به بحث گرفته می نویسد که امضای توافقنامه امنیتی با امریکا یک پیام واضح برای طالبان است، که طالبان تنها انتخاب مذاکرات صلح را با دولت افغانستان دارند.


هیواد
روزنامه دولتی هیواد به توافقنامه های مهم چین و افغانستان اشاره کرده می نویسد که امضای این توافقنامه ها می تواند اینده افغانستان را تضمین کند.

در سرمقاله این روزنامه همچنان آمده است که سرمایه گذاری های چین در افغانستان، در پیشرفت اقتصاد افغانستان مهم است و می تواند این کشور را از چالش های امنیتی نجات دهد.


انیس
انیس روزنامه دیگری دولتی در سرمقاله اش نوشته است، صلح در افغانستان به نفع چین است.

به باور نویسنده مطلب، اگر چین در افغانستان سرمایه گذاری کند پس باید سرمایه گذاران آن از مصونیت امنیتی برخوردار گردند و این یک همکاری در راستای تا امین امنیت در افغانستان است.


سرنوشت و ماندگار
از سوی دیگر روزنامه های غیر دولتی سرنوشت و ماندگار مشکلات ایتلاف های ایجاد شده انتخاباتی را در افغانستان، به بحث گرفته اند.

روزنامه ماندگار در سرمقاله اش می نویسد که اختلافات موجود میان اعضای اتحاد های انتخاباتی به نفع حکومت است.

به باور نویسنده این مطلب، هرگاه وضعیت به همین گونه ادامه یابد موضوع ترور انتخاباتی به میان خواهد آمد، و این به نفع هیچ طرفی نخواهد بود.

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش نوشته است که اختلافات اعضای اتحاد های انتخاباتی همه چیز را روشن ساخت است.

به باور نویسنده، از این اتحاد ها بوی سیاست های قومی و نفاق می آید.

نویسنده مطلب در ادامه می نویسد، این واقعاً درد آور است که افغانستان در دست چنین سیاسیون قرار دارد.

سرمقاله نویس روزنامه سرنوشت از افغان ها و به خصوص از جوانان خواست تا انتخاب چنین افراد را کنار گذاشته، جوانان را به صحنه بیآورند تا مردم افغانستان از دست همچو تاجران سیاسی رهایی یابند.
XS
SM
MD
LG