لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

جبهه ملی: اتحاد انتخاباتی وجود ندارد


فیض الله ذکی سخنگوی جبههء ملی افغانستان
فیض الله ذکی سخنگوی جبههء ملی افغانستان
جبههء ملی افغانستان می گوید که پس از این ایتلافی زیر نام اتحاد انتخاباتی که یک ماه قبل تاسیس شده بود، وجود ندارد.

این جبهه می گوید، چون توافقات اتحاد انتخاباتی در ارتباط به معرفی کاندید واحد در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری به نتیجه نرسید، حالا هر جریان سیاسی به گونه انفرادی تصمیم می گیرد.

فیض الله ذکی سخنگوی این جبهه به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از این داکتر عبدالله کاندید انتخابات ریاست جمهوری از سوی اتحاد انتخاباتی نیست.

به گفتهء وی، اعضای این اتحاد در ارتباط به انتخاب کاندید واحد در رقابت های انتخاباتی به موافقه نهایی دست نیافتند:

« ما با هم توافق کرده بودیم که به اتحاد نظر تصمیم می گیریم اما چون دوستان خود سرانه تصمیم گرفتند که توافق نظر مهم نیست معنی این است که اصل اساسی اتحاد را پامال کردند.
در این صورت تصمیم از سوی اتحاد انتخاباتی وجود ندارد و هر شخص تصمیم خود را می گیرد.»


اتحاد انتخاباتی حدود یک ماه قبل به اشتراک بیش از سیزده جریان سیاسی در کشور به هدف معرفی کاندید واحد در انتخابات سال آینده ایجاد گردید.

داکتر عبدالله، احمد ضیا مسعود، امرالله صالح، عبدالرشید دوستم، حاجی محمد محقق، عطا محمد نور، محمد یونس قانونی و صلاح الدین ربانی اعضای برجسته این اتحاد هستند.

منابع در اتحاد انتخاباتی گفته اند که داکتر عبدالله کاندید اتحاد انتخاباتی در انتخابات آینده ریاست جمهوری بوده و محمد محقق و عبدالهادی ارغندیوال به حیث معاونین آقای عبدالله تعیین شده اند.

در این حال فیض الله ذکی نظریات اخیر آقای محقق را خلاف توقع دانست که در یک نامه اظهار داشته است.

محمد محقق در نامهء که به یکی از دوستانش فرستاده نوشته است که احمد ضیا مسعود رهبر جبهه ملی حمایت ملی و بین المللی نداشته و به همین دلیل در مسایل انتخاباتی از او فاصله گرفته است.

آقای محقق گفته است که بار ها احمد ضیا مسعود را با کشور های منطقه و کشور های غربی به صفت کاندید انتخابات آینده ریاست جمهوری مطرح کرده اما از او حمایتی صورت نگرفته است.

رهبر حزب وحدت همچنان در مورد امرالله صالح رییس روند سبز گفته است که حمایت مردمی ندارد و صرف در بسته کردند اتهامات زرنگ می باشد.

اما امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی افغانستان این اظهارات آقای محقق را رد کرده و او را به داشتن رابطه با حلقات استخباراتی کشور های خارجی متهم ساخته است.

از سوی دیگر اتحاد انتخاباتی اظهارات فیض الله ذکی را رد می کند و می گوید که این اتحاد کاندید واحد برای انتخابات آینده ریاست جمهوری را مشخص کرده و بزودی اعلام خواهد کرد.
فضل رحمان اوریا یکی از سخنگویان این اتحاد در مورد به رادیو آزادی گفت:

« اتحاد انتخاباتی افغانستان روی کاندید واحد بخاطر انتخابات ریاست جمهوری و معاونین آن توافق کرده و در چند روز آینده آنان را برای هموطنان محترم معرفی خواهد کرد.
در این مورد توافق کامل صورت گرفته و از طرف اتحاد انتخاباتی حمایت خواهد شد.»


آقای اوریا اختلافات عمیق میان امرالله صالح و محمد محقق را هم رد کرد و گفت که این دو شخص حالا نیز شامل اتحاد انتخاباتی اند.

کارشناسان مسایل سیاسی به این باور اند که به دلیل اختلافات میان ایتلاف ها و شخصیت های سیاسی تا حالا یک جریان سیاسی هم نتوانسته است که برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری کاندید خود را رسمآ معرفی کند.

به گفته آنان، این اختلافات بیشتر روی مسایل قومی، سمتی و امتیاز گیری های شخصی چرخیده و به ضرر افغانستان می باشد.

نسیم شفق
XS
SM
MD
LG