لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

«شصت الی هفتاد درصد نورستان در تصرف مخالفین قرار دارد»


برخی از نماینده های مردم نورستان در شورای ملی می گویند که باوجود تقاضا مکرر آنان از حکومت بخاطر باز کردن مسیر کنر و نورستان، هنوز هم این مسیر از وجود مخالفین مسلح پاک نشده است.

آنان به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند که از حدود سه ماه به این طرف راه های مواصلاتی مرکز نورستان از سوی طالبان مسلح به روی مردم مسدود شده اند.

این نماینده گان می گویند که مسدود شدن این مسیر سبب شده تا مردم نورستان با مشکل کمبود مواد غذایی مواجه شوند.


احمدالله موحد نماینده مردم نورستان در ولسی جرگه:
« اگر مبالغه نشود خاک نورستان از صد درصد شصت الی هفتاد درصد آن در تصرف مخالفین قرار دارد. ولسوالی های مثل کامدیش و برگ متال که ولسوالی های سرحدی ما است از آنها هم تنها مراکز آن در اختیار دولت قرار دارد. »

این نماینده های مردم نورستان در شورای ملی می گویند که مردم نورستان علاوه بر کمبود مواد غذایی، با کمبود ادویه و خدمات صحی نیز مواجه اند.

پیش از این ظاهر بهاند سخنگوی والی نورستان در نشست خبری در کابل نیز تایید کرده بود که بیشتر راه های مواصلاتی این ولایت از سوی مخالفین مسلح مسدود شده اند.

اما وی به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی این مساله را رد کرد که گویا حدود هفتاد درصد این ولایت در تصرف مخالفان مسلح قرار دارد:

« بلی می پذیریم که در برخی از مناطق دور افتاده مخالفین مسلح فعالیت دارند اما به پیمانه یی نیست که گویا هفتاد درصد خاک نورستان در اختیار مخالفین قرار دارد ما این مساله را به شدت رد میکنیم. »

در این میان مقام های وزارت دفاع ملی می گویند که آنان حدود یک ماه پیش در ولسوالی چپه دره عملیات نظامی را انجام دادند که مرحله نخست آن تکمیل شده است و دور دوم آن نیز به زودی آغاز خواهد شد.

جنرال افضل امان رییس اوپراسیون این وزارت در گفتگو با رادیو آزادی گفت که در مرحله دوم این عملیات مسیر کنر و نورستان باز خواهد شد:

« امروز روز نهایی تصمیم گیری پلان گذاری است احتمالاً در آخر همین هفته یا در طی دو سه روز این عملیات آغاز خواهد شد. البته باید گفت که هدف از این عملیات باز کردن راه کنر و نورستان است. »

نورستان یکی از ولایات سرحدی افغانستان است و این ولایت همواره با تهدید های امنیتی از سوی مخالفین مسلح رو به رو بوده است.

در سال های گذشته ولسوالی برگ متال این ولایت چندین بار به تصرف مخالفین مسلح افتاده است.

آگاهان هشدار داده اند که اگر حکومت به امنیت نورستان توجه نکند ممکن این ولایت درسال های آینده به یک سنگر مستحکم مخالفین مسلح مبدل گردد.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG