لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

چهارمین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا ماه آینده برگزار میشود


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان می گوید، قرار است چهارمین نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و بریتانیا در ماه آینده میلادی در شهر لندن برگزار گردد.

این نشست در حالی برگزار می گردد که گفته می شود روابط افغانستان و پاکستان پس از سفر اخیر رییس جمهور کرزی به اسلام آباد، اندکی بهبود یافته است.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه می گوید که این نشست به شرکت حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا و نوازشریف صدراعظم پاکستان برگزار می گردد.

آقای موسی زی که به روز یکشنبه با جمع از خبرنگاران در کابل صحبت می کرد، در مورد زمان برگزاری این نشست گفت:

« در نشست سه جانبه که میان وزاری خارجه افغانستان، پاکستان و بریتانیا برگزار شد در آن روی برگزاری چهارمین نشست سه جانبه در ماه اکتوبر به سطح مقامات بلندر تبه سه کشور صحبت شد و وزاری خارجه این کشور ها روی گرفتن آمادگی ها و همکاری برای برگزاری این نشست توافق کردند.»

آقای موسی زی در ارتباط به اجندای اصلی این نشست سه جانبه جزیات بیشتر ارایه نکرد.

پیش از این نیز مقام های کابل، اسلام آباد و لندن سه بار نشست های مشابه را به هدف بحث روی تلاش های صلح در افغانستان، مبارزه با تروریزم و همکاری پاکستان در این بخش ها برگزار کرده اند.

سومین دور این نشست در ماه فبروری سال جاری میلادی در شهر لندن برگزار شده بود.

در این نشست مقام های سه کشور موافقه کردند که تا شش ماه آینده بخاطر برقراری صلح در افغانستان به یک توافق دست یابند، موافقهء که در زمان تعیین شده عملی نشد.

در این حال کارشناسان امور سیاسی افغان به نتایج نشست آینده سران سه کشور خوشبین نیستند زیرا به باور آنان نشست های قبلی که تا حال برگزار شده است نتایج آن روشن نشده است.

ودیر صافی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

« نشست های سه جانبه که تا حال صورت گرفته نتایج آن به مردم روشن نیست حالا که وزارت خارجه اعلام می کند که نشست چهارم برگزار می شود نیاز است تا دستاورد های نشست های قبلی را بیان کنند و در این نشست این دستاورد ها بیشتر گردد.»

کارشناسان به این باور اند که بخاطر کامیابی پروسهء صلح افغانستان و مبارزه با تروریزم در منطقه، همکاری پاکستان بسیار مهم است.

آنان می گویند، بریتانیا با نفوذی که بالای پاکستان دارد، می تواند بر آن کشور فشار وارد کرده و پاکستان را برای همکاری صادقانه با افغانستان تشویق نماید.

اما به گفتهء این کارشناسان، تاکنون بریتانیان اقدام به این کار نکرده است.
XS
SM
MD
LG