لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

بشار اسد می گوید، قعطنامه شورای امنیت را رعایت می کند


یک گروهی بیست نفری از مفتشین سلاح کیمیاوی، امروز راهی سوریه شدند. شورای امنیت ملل متحد به روز جمعه قطعنامه یی را تصویب کرد که خواهان محو سلاح کیمیاوی سوریه است و از سازمان جلوگیری از گسترش سلاح کیمیاوی، خواهان کمک شد.

قرار است هیات این اداره، فردا سه شنبه با مقامات سوریه دیدن نموده و پلانی را برای آغاز کار خود تهیه نماید.

بشار ال اسد رییس جمهور سوریه دیروز تعهد کرد، کشورش قعطنامه شورای امنیت در مورد از بین بردن سلاح کیمیاوی را، رعایت می کند.

وی این مساله را دیروز در مصاحبه یی با یک چینل تلویزیونی ایتالیا ابراز داشت:

« ما قبل از تصویب این قطعنامه، توافق بین المللی در مورد جلوگیری از تولید و استفاده از سلاح کیمیاوی را امضا کردیم. بخشی عمده اقدام روسیه، بر خواست ما برای انجام این کار استوار است. پس این در باره یی قطعنامه نیست بلکه در مورد خواست ما است. البته که ما این خواست را داریم زیرا در سال 2003 در شورای امنیت ملل متحد پیشنهاد کردیم که چنین سلاح را، در شرق میانه از بین ببرد و منطقه را عاری از این سلاح بسازد. »

قطعنامه یی تازه تصویب شده از سوی شورای امنیت، بدون آنکه کدام اقدام مجازاتی را علیه سوریه در بر داشته باشد، از رژیم اسد می خواهد سلاح کیمیاوی اش را تسلیم کند.

بعد آز آنکه گزارش های در مورد استفاده از گاز زهری در اطراف دمشق و کشته شدن صدها نفر در این حمله به نشر رسید، سوریه اعتراف کرد که سلاح کیمیاوی دارد.

واشنگتن رژیم اسد را متهم به حمله کیمیاوی بیست و یکم اگست نموده و هشدار اقدام نظامی را داد. اسد و متحدش مسکو، شورشیان سوریه را متهم به استفاده سلاح کیمیاوی کردند.

از سوی دیگر بیش از 40 قطعه یی مسلح مخالف رژیم اسد دیروز اعلان کردند، گروهی جدید را به نام جیش ال اسلام تشکیل می دهند که رهبری آنرا، رییس لوا ال اسلام که یکی از قدرتمندترین جناح ها می باشد، به دوش گیرد.

این اعلان در حالی صورت گرفته است که زد و خوردها در نقاط مختلف سوریه به شمول دمشق ادامه دارند. گزارش شده است که طیاره های جنگی حکومت سوریه، بر یک مکتب در شهر رقا که تحت کنترول شورشیان است، حمله نموده که در نتیجه آن 12 نفر که اکثر شان شاگردان بودند، کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG