لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

فروشگاه محصولات مواد غذایی "بانو" در هرات افتتاح شد


فروشگاه محصولات مواد غذایی تحت نام بانو امروز از سوی یک خانم افغان در ولایت هرات افتتاح شد. این فروشگاه در پهلوی فروش بیش از سی قلم محصولات مواد غذایی کارهای پروسس و بسته بندی این مواد را نیز انجام میدهد.

با آنکه موجودیت زنان در جامعه بسته و سنتی افغانستان هنوزهم با مشکلات بزرگی همراه است اما زنان تلاش می کنند تا این محدودیت ها را بشکند و جایگاه خودرا دربخش های گوناگون این کشورثابت سازند.

مریم جامی الاحمدی مسوول فروشگاه محصولات غذایی بانو و رییس انجمن اجتماعی زنان توانمند در هرات ازجمله زنانی است که توانسته دربخش های اقتصادی وتجارتی به پیشرفت های نسبتاً بزرگی دست یابد.

خانم جامی الاحمدی به تازه گی فروشگاه محصولات غذایی را تحت نام بانو درولایت هرات ایجاد نموده است. او می خواهد ازاین طریق به پیشترفت های اقتصادی دست یابد وزمینه کار را به دیگر زنان افغان نیزمساعد سازد.

خانم جامی الاحمدی می گوید درحال حاضر بیست مرکز محصولات مواد غذایی را در قریه جات این ولایت دارد که کار آن از سوی 400 زن افغان به پیش برده میشود:

« این فروشگاه محصولات بیست مرکز را از سطح قریه جات که 400 خانم در آن کار می کنند جمع آوری میکند واز سوی هفده خانم دیگر که در این فروشگاه کار می کنند بسته بندی وپروسس میشود وسپس به بازاربه فروش میرسد. دراین فروشگاه ما انواع مربا، ترشی باب، میوه جات خشک، سبزیجات، حبوبات، غله جات و عرقیات را به فروش می رسانیم. »

رییس مرکز صنایع غذایی گفت میخواهد بااستفاده ازاین برنامه برای زنان افغان ایجاد شغل کند.
اومیگوید این برنامه باعث آن خواهد شد تا دهقانان دست از کشت کوکناربردارند وبه محصولات دیگرزراعتی تشویق شوند:

« ما میخواهیم ازاین طریق ایجاد شغل کنیم به زنان افغان وهمچنان دهاقین را تشویق کنیم به زراعت تاازاین طریق شماری که کوکنارکشت میکنند دست ازکشت آن بردارند وبه کشت حلال روی آورند. ازهمین طریق ما برنامه داریم تا این پروسه را به دیگرولایات افغانستان گسترش داده وازمحصولات کشورهای همسایه به افغانستان جلوگیری شود. »

از سوی دیگر محبوبه جمشیدی رییس امور زنان درولایت هرات ازاین اقدام حمایت کرده می گوید، این برنامه سبب می شود تا زنان دیگر افغان نیزاقدامات رابرای پیشترفت اقتصادی شان انجام دهند.

این اتفاقات درحالی صورت میگیرد که به گفته مسوولان اتحادیه صنعتگران در ولایت هرات درحال حاضر زنان نزدیک به ده انجمن صنایع دستی را رهبری میکنند و بیش ازهفتصد زن تجارت پیشه در این ولایت مصروف کار اند.


شاه پور صابر
XS
SM
MD
LG