لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

شفافیت بین المللی: افغانستان شمشمین کشور جهان در زمینهء رشوت در معارف


در یک گزارش نهاد شفافیت بین المللی که روز سه شنبه در شهر بوداپست نشر شد، گفته شده است:
برای بهره گیری از خدمات آموزشی در جهان، از هر پنج تن یک تن آن رشوت داده اند. در کشورهای فقیر جهان که امکانات محدود بوده، رقابت زیاد هم برای بهره گیری از خدمات آموزشی وجود دارد، رقم کسانی که رشوت داده اند، از هر سه تن یک تن بوده است.

براساس این گزارش نهاد شفافیت بین المللی، افغانستان ششمین کشوریست که مردم آن در عرصهء خدمات آموزشی و معارف بیشرین رشوت را پرداخته اند.

گاریت سوونی (Gareth Sweeney) ویرایشگر گزارش نهاد شفافیت بین المللی می گوید:
«فشار برای دسترسی به آموزش، برای مسوولین مکاتب زمینهء آن را فراهم می سازد تا از والدین اطفال بطورغیر قانونی پول بگیرند. اطلاعات بطور تغییر ناپذیر نشان می دهد، در مناطقی که منابع کمتر برای آموزش وجود دارد، متناسب با آن فامیل های بی بضاعت مجبور ساخته می شوند به خاطر آموزش اطفال شان، پول بپردازند.»

به گفتهء گاریت سوونی، اما این صرف منحصر به مسوولان مکاتب و معلمان نیست. در خواست رشوت اکثراً به خاطری صورت می گیرد که آن ها معاش کم داشته و منابع پولی معارف قبل از آنکه به مکاتب برسد، توسط مقامات عالیرتبه اختلاس می شود.

سروی نهاد شفافیت بین المللی نشان می دهد که در اکثر کشورها، سکتور تعلیم و تربیه بیشترین بخش مصارف خدمات اجتماعی حکومت ها را تشکیل می دهد و کمترهم کنترول می شود، این نکته سکتور تعلیم و تربیه را در برابر فساد، خیلی آسیب پذیر می سازد.

در گزارش جهانی سال 2013 در مورد فساد، همزمان با این که از حکومت ها خواسته شده است، از فساد در سکتور تعلیم و تربیه جلوگیری کنند، از والدین اطفال و خود شاگردان نیز خواسته می شود تا در امر کنترول مکاتب شان فعال تر عمل کنند.
گاریت سوونی (Gareth Sweeney) ویرایشگر گزارش نهاد شفافیت بین المللی می گوید:
«دخالت والدین اطفال را ما یک امر نهایت مهم در این عرصه می بینیم. در حقیقت به مثابهء مسوولیتی که والدین در زمینهء سرمایه گزاری بر تحصیل اطفال شان دارند، باید مطمین شوند، مکاتب طوری که باید فعالیت کند.»

نشر این گزارش نهاد شفافیت بین المللی همزمان با اول اکتوبر صورت می گیرد که در اکثر کشور های جهان روز آغاز مکاتب است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG