لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

«پس از بررسی دوسیه 519 زندانی بگرام، 433 تن بی گناه خوانده شد»


کمیتهء تحقیق دوسیه های زندانیان بگرام از نهاد های مسوول خواسته تا بیش از چهار صد و سی زندانی را که بدون ارتکام جرم در این زندان به سر می برند، از قید آزاد بسازند.

مسوولان این کمیته به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفته اند که پس از بررسی 519 دوسیه این زندانیان دریافته اند که بیشتر آنان افراد بی گناه اند.

به گفتهء عبدالشکور داد رس یک عضوی این کمیته، تمام زندانیان که در این زندان در قید به سر می برند، به وکیل مدافع دست رسی ندارند:

« پنجصد و نوزده دوسیه را صادر کردیم که به بگرام رسیده که از آن جمله در خصوص 433 تن تصمیم رهایی گرفته شده و 86 نفر بخاطر تحقیق مزید و تحقیق به لوی څارنوالی محول شده است. »

کمیتهء بررسی دوسیه های زندانیان بگرام در ماه حمل سال جاری به هدف بررسی دوسیه های افرادی زندانی در این محل، به دستور رییس جمهور کرزی ایجاد شد.

مسوولان این کمیته می گویند که تاکنون بیش از ششصد دوسیه محبوسین این زندان جهت تحقیق در اختیار آنان قرار گرفته است.

آقای داد رس گفت که در حال حاضر 89 دوسیه دیگر تحت بررسی این کمیته می باشد و نتایج آن بعداً معلوم خواهد شد.

زندان بگرام در شمال کابل یکی از بزرگ ترین زندان تحت کنترول نیروهای امریکایی بود.

به اساس گزارش ها سربازان امریکایی در جریان یازده سال گذشته صدها افغان را به اتهام دست داشته با القاعده و فعالیت های تروریستی در این محل زندانی کرده بود.

حکومت افغانستان پس از چندین ماه تلاش و مذاکره با نیروهای امریکایی مسوولیت این زندان را در ماه مارچ سال روان میلادی از نیروهای امریکایی برعهده رفت.

با این حال مسوولان کمیته بررسی دوسیه های زندان بگرام می گویند که دوسیه افغان های که در این محل در قید به سر می برند، خلاف قوانین نافذه کشور ترتیب شده اند:

« دوسیه ها مطابق قوانین افغانستان ترتیب نشده، قانونیت ندارند و اصلاً نمی توانند څارنوالان و قاضی بر آن تصمیمی بگیرند، بناً رهایی بسیار زیاد است. »

آقای داد رس افزود، که از میان افراد زندانی در بگرام تاحال 108 تن به اساس فیصله این کمیته از قید آزاد شده اند.

تاکنون نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان در ارتباط به این اظهارات کمیته بررسی دوسیه های زندان تبصره نکرده اند.

اما در گذشته گفته بودند که یک تعداد این افراد با شبکه القاعده همکاری دارند و آزادی شان برای آینده افغانستان خطر ساز است.

مسوولان زندان بگرام و نهاد های عدلی و قضایی کشور در ارتباط به تقاضای این کمیته برای آزادی متباقی زندانیان بگرام تبصره نکرده اند.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG