لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

محور: داکتر عبدالله بالای ما کودتا کرد


شماری از نشریه های چاپ امروز کابل، در کنار سایر موضوعات بیشتر مطالب شانرا در رابطه به اعلام کاندیداتوری داکتر عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت محبوسین در زندان بگرام اختصاص داده اند.

محور
روزنامه محور، در صفحه یی نخستش با خط درشت به نقل از خانواده مسعود نوشته، "داکتر عبدالله بالای ما کودتا کرد".

در ادامه مطلب آمده، عطا محمد نور و مارشال قسیم فهیم دو کرکتریست که در این اوآخر توانستند کاندید دلخواه شانرا از میان تنظیم جمعیت بالای تمام بزرگان شورای جمعیت تحمیل نمایند.

محور می نویسد، داکتر عبدالله با حمایت عطا محمد نور توانست در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری به حیث شخصیت با نفوذ از اهمیت نسبی برخوردار شود.

نویسنده می نگارد، گزارش های دقیقی در دست است که احمد ضیاء مسعود کاندید است و جنرال عبدالرشید دوستم و احتمالاً یک تن دیگر از تیم ارگ بحیث معاونین وی کاندید هستند، اما ارگ می خواهد به این رقم اتحاد شمال را بی نتیجه مصروف بسازد.

محور می نویسد که هواداران مسعود، داکتر عبدالله و عطا محمد نور و برخی دیگر را متهم کرده اند که از یک سال به این طرف تلاش به خرچ داده اند تا دوستم و محقق را از خانواده مسعود جدا سازند.


ماندگار
روزنامه ماندگار می نویسد، که روز گذشته داکتر عبدالله عضو ایتلاف ملی برای بدست آوردن کرسی ریاست جمهوری خودش را کاندید کرد.

در مطلب پیشبینی شده که احتمال می رود در روزهای آینده داکتر اشرف غنی احمدزی، عبدالرب رسول سیاف و حنیف اتمر نیز خود را در انتخابات ریاست جمهوری نامزد سازند.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی، از شرایط سختی که در این دوره برای کاندیدان ریاست جمهوری در نظر گرفته شده نگرانی کرده در مطلبی می نویسد که این کار رقابت های انتخاباتی را ضعیف می کند.


ویسا
روزنامه ویسا در صفحه یی نخستش مطلبی را تحت عنوان "نظامیان امریکایی برای برخی از محبوسین در زندان بگرام دوسیه های غیرقانونی ساخته اند." نشر کرده می نویسد که رییس جمهور کرزی کمیسیون را جهت بررسی دوسیه های این محبوسین گماشته است.

در مطلب به نقل از کمیسیون یاد شده آمده که در برخی از دوسیه ها ی که در دسترس آنان قرار گرفته شواهدی برخلاف افراد درج شده که بر اساس قوانین نافذه کشور ناتکمیل و عمل جرمی را ثابت نمی سازد.


هیواد
روزنامه دولتی هیواد نیز در صفحهء نخستش نوشته، تصمیم رهایی 433 تن از زندان بگرام گرفته شده است.

روزنامه می نویسد، که بر اساس معلومات کمیسیون موظف شده از سوی رییس جمهور برخی از افراد در این زندان نگهداری می شوند که در دوسیه هایشان بنام قوماندانان جنگی ثبت شده اند اما در اسناد شان از سلاح آنان یاد آوری نشده است.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG