لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

کمیسیون شکایات بعد از ختم ثبت نام نامزدان، به بررسی هایش آغاز می کند


منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی نادر محسنی
منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی نادر محسنی
کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید، پس از پایان روند ثبت نام نامزدان به شکایات و تخلفات در این روند رسیده گی صورت می گیرد. به گفتهء مسوولان در این کمیسیون آنان برای بررسی شکایات های انتخاباتی آماده گی کامل دارند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی از تمام افغانها می خواهد در صورت داشتن شکایت از بروز تخلف در هنگام روند ثبت نام نامزدان، با اسناد موثق به این کمیسیون مراجعه کنند.

منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید، تا زمان ایجاد دفاتر این کمیسیون در ولایات، مردم می توانند شکایات شان را به دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت مربوطهء شان بفرستند.

نادر محسنی به روز چهار شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که کار بررسی تخلفات و شکایات انتخاباتی همزمان با ختم روند ثبت نام نامزدان آغاز خواهد شد:

« با ختم زمان ثبت نام زمینه برای بررسی و رسیده گی به تخلفات انتخاباتی حین ثبت نام و همچنان زمینه برای تثبیت و اعلام فهرست نهایی نامزدانی که در انتخابات حضور میابند، از سوی کمیسیون به اساس قانون فراهم خواهد گردید. »

آقای محسنی همچنان می گوید که تهیهء فهرست نهایی نامزدان برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی از صلاحیت های کمیسیون شکایات انتخاباتی است.

از سوی هم سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید می ورزد هر نامزدی که به شرایط تعیین شده برابر نباشد، از فهرست نامزدان حذف خواهد شد.

رییس جمهور کرزی دو هفته پیش پنج عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی را از میان 15 فردی که توسط کمیتهء گزینش انتخاب شده بودند، برگزید.

اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از اجرای مراسم تحلیف شان در حضور آقای کرزی، در یک رای گیری عبدالستار سعادت را به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب کردند.

با این حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانهء افغانستان هرچند باور دارد که بیشتر اعضای این کمیسیون افراد مسلکی نیستند اما از آنان می خواهد تا در کار بررسی شکایات انتخاباتی تلاش جدی کنند.

جانداد سپین غر رییس اجرایوی این بنیاد گفت:
« متاسفانه قسمی که توقع میرفت اعضای این کمیسیون صد درصد مطابق به خواست قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی انتخاب نشدند. یعنی اگر به سوانح این افراد توجه شود با وجود آنکه شخصیت های خوبی اند اما توانایی مسلکی و تجربه شان در بخش انتخابات اندک است.
ولی به هر حال مسوولیت بسیار بزرگ را به عهده دارند و باید بخش اجرایی خود را از افراد مسلکی ایجاد کنند تا این مشکل کاهش یابد. امیدواریم که بهتر بتوانند عمل کنند. »


روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی به تاریخ 25 ماه گذشتهء شمسی آغاز شد و تا روز یکشنبهء هفتهء آینده ادامه خواهد داشت.

تا حالا دو تن خود را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک به 1200 تن دیگر برای انتخابات شورا های ولایتی نامزد کرده اند.

تا هنوز میزان شکایت ها از وقوع تخلفات در جریان روند ثبت نام نامزدان و مراحل بعدی انتخابات روشن نیست.

اما آگاهان تاکید دارند که کمیسیون های انتخاباتی نگذارند تا مجرمین جنگی در انتخابات راه یابند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG