لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

اختلاف نظر در مورد حق عملیات و تاثیر آن بر امضای قرارداد امنیتی با امریکا


کابل می گوید، به خاطر اختلاف نظر و عدم توافق در مورد حق امریکایی ها در زمینهء اجرای عملیات در افغانستان، برنامهء که بر اساس آن عساکر امریکایی بعد از سال 2014 میلادی با بقایای شبکهء القاعده در افغانستان مبارزه خواهند کرد، با خطر مواجه شده است.

ایالات متحدهء امریکا فشار آورده است، تا قرارداد همکاری های امنیتی با افغانستان الی اخیر ماه جاری امضا شود.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
امریکا می خواهد الی اخیر سال آینده میلادی یک بخش عمدهء از پنجاه و هفت هزار عسکرش را از افغانستان خارج کند. اما پلان اینست که تعدادی از عساکر امریکایی در افغانستان باقی بمانند و به نظر می رسد که تعداد آن ها حدود 10 هزار تن باشد.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان نا وقت روز سه شنبه در کابل گفته است، امریکا خواهان آزادی در اجزای عملیات نظامی، عملیات شبانه و تلاشی خانه ها می باشد.

به گفتهء ایمل فیضی، به عقیدهء امریکایی ها حدود 75 عضو شبکهء القاعده در افغانستان مستقر اند و قرارداد امنیتی برای 10 سال امضا می شود، اما این تقاضا که امریکایی ها که در همهء مناطق افغانستان اجازهء عملیات را داشته باشند، یک تقاضای عجیب است.

سخنگوی رییس جمهور افغانستان همچنان گفته است، برای افغان ها قابل پذیرش نیست که امریکایی ها بطور یک جانبه حق عملیات را داشته باشند.

اما جنرال طاقت کارشناس مسایل نظامی می گوید، امریکا در فضای اعتماد و همکاری متقابل باید حق عملیات را در افغانستان داشته باشد.

به گفتهء ایمل فیضی در مورد قرار داد امنیتی یک اختلاف دیگر بین کابل و واشنگتن اینست که افغانستان از امریکا می خواهد در صورت حملهء خارجی از افغانستان دفاع کند و این هم یک تجاوز است که تروریستان برای حملات انتحاری به افغانستان اعزام می شوند.

به عقیدهء آژانس خبری فرانس پرس، سخنگوی حامد کرزی به این شکل به گروه های مستقر در پاکستان اشاره می کند که به باور افغانستان ادارات استخبارتی پاکستان از آن ها حمایت می کند.

رییس جمهور افغانستان قبلاً گفته بود که برای امضای قرارداد همکاری های امنیتی با امریکا عجله ندارد و شاید هم تا انتخابات ریاست جمهوری آینده امضا نشود.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان می گوید، اگر قرارداد همکاری های امنیتی را با امریکا رییس جمهور فعلی امضا کند و برخی نکات آن نادرست باشد، وی از لحاظ تاریخی مسوول آن خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG