لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

یوناما در مورد کاستی های پروسه انتخابات، ضرور نظر خواهد داد


دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما روی اشتراک وسیع زنان در انتخابات سال آینده تاکید کرده، می گوید که آنان از هر راه ممکن تلاش خواهند کرد تا سهم زنان را در این پروسه افزایش بدهند.

یان کوبیش نماینده خاص این سازمان ملل متحد می گوید بخاطر اینکه زنان بیشتر در انتخابات اشتراک کنند باید کمیسیون مستقل انتخابات تیم های سیار ثبت نام را در ولایات افزایش بدهد.

آقای کوبش هشدار داد که اگر آنان در پروسه انتخابات افغانستان کمبودی را احساس کنند، از انتقاد در مورد دریغ نخواهند کرد:

« انتخابات از افغانها است چون یک پروسه افغانی است و باید به رهبری افغانها باشد. اما ما در صورت اینکه کاستی ها و کمبودی های را در این پروسه مشاهده کنیم از ابراز نظر در رابطه دریغ نخواهیم کرد. تمام تلاش های لازم را به خرج میدهیم تا بتوانیم اشتراک زنان هم در پروسه اماده گی برای انتخابات و هم در برگزاری انتخابات تامین بکنیم. »

نماینده خاص سازمان ملل متحد این اظهارات را به روز چهار شنبه در نشستی بیان داشت که به هدف تجلیل از روز تحت نام open day یا روز باز در دفتر یوناما برگزار شده بود.

در این نشست زنان افغان که در بخش سیاست و دفاع از حقوق زنان کار می کنند مشوره هایشان را در خصوص اشتراک زنان در انتخابات پیشرو مستقیماً با نماینده سازمان ملل متحد در میان گذاشتند.

این زنان روی افزایش محلات ثبت نام برای زنان و افزایش پولیس زن بخاطر تامین امنیت شان تاکید کردند.

آنان گفتند که احزاب سیاسی و جامعه مدنی باید تلاش کنند تا سهم زنان به عنوان ناظر را تا 40 درصد بلند ببرند.

این خانم ها همچنان در این نشست مشورتی گفتند که باید یکی از معاونان کاندیدان ریاست جمهوری زن باشد.

در این حال نماینده کمیسیون مستقل انتخابات که یکی از اشتراک کننده گان نشست روز چهارشنبه یونما بود از عدم اشتراک زنان در پروسه ثبت نام کاندیدان انتخابات نگرانی کرده و گفت که در یازده ولایت سهمیه که برای زنان تعیین شده تکمیل نشده است.

فریده مشاور جندر کمیسیون مستقل انتخابات:
« یازده ولایت است که نگرانی های در ارتباط به سیت های ریزرفی که برای زنان اختصاص داده شده است تا حالا احراز نشده است. چی بسا که ما بالای پنج درصد دیگر بحث کنیم. در پروسه ثبت نام بسیار تغییرات جزیی آمده یعنی یکی دو زن حاضر به ثبت نام شدند. ما نتوانستیم تا حالی همان کرسی های را احزار کنیم که تعین شده که این مساله نه تنها بر کمیسیون بلکه به تمام زنان افغانستان نگران کننده است. »

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در حالی روی اشتراک وسیع زنان در انتخابات پیشرو تاکید دارد که به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون هیچ زن برای احراز کرسی ریاست جمهوری خود را در این کمیسیون ثبت نام نکرده است.

به گفته این کمیسیون تعداد زنان که در شورای های ولایتی هم خود را نامزد کردند بسیار اندک است.

قرار است پروسه ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی در روز های اول هفته آینده به پایان برسد.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG