لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

زنان جوزجان از مشارکت ضعیف آنها در انتخابات نگرانی کردند


کمتر از دو روز دیگر برای پایان مهلت ثبت نام کاندیدای شورای ولایتی باقی مانده است.

شماری از زنان در جوزجان از مشارکت ضعیف برخی از کاندیداتوران زن ابراز نگرانی کرده می گویند، دلیل عمده این موضوع چالش های امنیتی، مشکلات اقتصادی و موجودیت افراد زور مند در اجتماع است.

نجیبه قریشی رییس امور زنان ولایت جوزجان که در جمع از زنان صحبت می کرد گفت، هنوز هم در شماری از قریه ها مساله مرد سالاری حاکم است.

بگفته وی بر علاوهء دادن هدایات برخی از کادیداتور ها برای جلب حمایت مردم و مشکلات امنیتی مسایلی است که نقش زنان را برای ثبت نام در انتخابات شورای ولایتی کمرنگ می سازد.

خانم قریشی در خصوص مشکلات زنان در ثبت نام شورای ولایتی گفت:
« یگانه تشویش من این است که بعضی از ولسوالی ها قرا و قصبات متکی بر مرد سالاری است. کسانی هستند که در قریه ها متنفذین محل و یا قریه داران وعده می دهند که در بدل پول و در بدل مواد غذایی کارت رای دهی شان را بفروشند. »

زنان در ولایت جوزجان بر مسایل نا امنی اشاره کرده می گویند که آنها تا زمانی که امنیت به شکل کامل یا سر تا سری تامین نگردد نمی توانند در انتخابات شرکت کنند.

دو تن از این زنان می گویند:
« چالش های امنیتی است که زنان را به تشویش انداخته، باید امنیت به شکل درست تامین شود. بخاطر که خانم ها خود را کاندید کرده نمی توانند وضع اقتصادی شان ضعیف است. »

در این حال نرگس مدیر جندر دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت جوزجان می گوید، در این دور انتخابات نسبت به دور قبلی یک سلسله تسهیلات برای مشارکت زنان در بورس شورای ولایتی در نظر گرفته شده است که این مساله می تواند زمینه را برای کاندیداتوری زنان در شورای ولایتی مساعد سازد.

خانم نرگس علاوه کرد:
« در انتخابات دور قبلی مشارکت زنان طوری بود که آنها مقدار پولی را که به عنوان تضمین، تسلیم دفتر انتخابات می نمودند که این پول در ختم پروسه در صورت برنده شدن دو فیصد رای به آنها مسترد می شد. اما در انتخابات پیشرو چنین نیست. هر خانمی که برای شورای ولایتی ثبت نام می کند در صورت برنده شدن و نشدن رای، پول آنها دوباره برای شان پرداخت می شود و همچنان پوستر ها از طرف کمیسیون برای کاندیدا رایگان همکاری می شود. »

مسوولین دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات می گویند، در حالی که کمتر از دو روز دیگر برای ختم این پروسه باقی مانده اگر زنان نتوانند طی این مدت برای کاندیداتوری ثبت نام کنند چانس بزرگی را بخاطر سهیم بودن در قدرت سیاسی کشور ازدست میدهند.



گزارشگر محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG