لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

هیلتن در مورد امضای سند امنیتی با کابل ابراز خوشبینی کرد


رابرت هیلتن سخنگو و مسوول مطبوعاتی سفارت امریکا در کابل در صحبت با رادیو آزادی در رابطه به امضای هر چه زودتر سند امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا ابراز خوشبینی نموده است:

« قرارداد امنیتی میان هر دو کشور، به نفع افغانستان و ایالات متحده امریکا است. ما در مورد جزییات مذاکرات بحث نمی کنیم اما این را گفته می توانیم که رییس جمهور کرزی و بارک اوباما هر دو برای امضای هرچه زودتر این قرارداد ابراز امیدواری نموده اند. »

اگرچه وی از مذاکرات که اکنون هم برای امضای این سند میان مقام های هر دو کشور جریان دارد یاد آور شد ولی در مورد، از دادن جزییان بیشتر خود داری نمود. اما مقام های افغان می گویند مسایل وجود دارند که روی آن توافق میان افغانستان و ایالات متحده صورت نگرفته است.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بروز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:
« یک موضوع تعریف تجاوز است و موضوع دیگر، ماموریت نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان پس از سال 2014 میلادی است، امریکا می خواهد پس از این سال هم در خاک این کشور عملیات های نظامی انجام بدهد به این معنی که امریکا می خواهد در هر ولایت و هر قریه افغانستان که خواسته باشد عملیات نظامی را انجام بدهد، این عملیات شامل داخل شدن به خانه های مردم، بمبارد و شامل دستگیری افغان است که ما با آن مخالف هستیم زیرا این کار خلاف حاکمیت ملی ما است. »

داکتر رنگین دادفر سپنتا عضو هیات پیشبرد گفتگو ها روی توافقنامه امنیتی به رادیو آزادی گفت:
« در رابطه به امضای این قرارداد به پیشرفت های زیادی دست یافته ایم. ما در زمینه تخنیکی و در زمینه مسایل دیگر به پیشرفت های دست یافتیم و طرفین توافق کرده اند. فقط مسایل اندک باقی مانده که من خوشبین استم. »

اما حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بار ها گفته است که در امضای توافقنامه امنیتی با امریکا عجله ندارد. این در حالی است که افغانستان تا چند ماه دیگر شاید انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

ودیر صافی یکی از آگاهان سیاسی افغان می گوید، حکومت فعلی قرار داد امنیتی را برای دریافت حمایت امریکا از کاندید مورد نظر رییس جمهور در انتخابات آینده نگهداری نموده است:

« فکر می کنم که آگر این ها پیش از انتخابات قرار داد را امضا می کنند اگر کسی از تیم حکومت فعلی کاندید باشد مطمین به برنده شدن آن نیستند و از این خاطر متاسفانه قرار داد امنیتی را به حیث یک گروگان گرفته اند تا نفر آنها در انتخابات برنده و یا حمایت گردد. »

اما حامد کرزی بار ها تکراراً گفته است که در انتخابات افغانستان مداخله نخواهد کرد. مقام های امریکایی بار ها ابراز امیدواری کرده اند که توافقنامه امنیتی میان دو کشور در ماه اکتوبر سال جاری به امضا برسد.

اش کارتر معاون وزیر دفاع ایالات متحده امریکا هفته گذشته گفته بود که بارک اوباما هرچه زودتر خواهان امضای توافقنامه امنیتی است تا بتواند فرماندهان امریکایی را اطمینان بخشد.

توافقنامهء امنیتی بخشی از سند ستراتیژیک است که در ماه می سال 2012 میان افغانستان و امریکا به امضا رسیده است.

حکومت افغانستان در اعتراض به گشایش دفتر طالبان زیر نام امارت اسلامی در قطر، دور چهارم گفتگوها با امریکا را در ارتباط به این قرار داد به حالت تعلیق در آورد.
XS
SM
MD
LG