لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

ستیفن بیدل: پیروزی سیاف در انتخابات عواقب فلاکت بار خواهد داشت


تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مطالبی را به نشر رسانده اند.

وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال می نویسد یک جنگ سالار سابق که بعضی از رهبران القاعده را به افغانستان دعوت کرد، نام خود را در لست کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان درج نمود.

به نوشته روزنامه عبدالرب رسول سیاف عضو ولسی جرگه افغانستان یکی از محافظه کار ترین رهبران اسلامی در افغانستان می باشد و در موردش سوال های زیاد وجود دارد، اما او یک نامزد مهم برای ریاست جمهوری افغانستان می باشد و گذشته اش به حیث رهبر جهادی شهرت او را در بین مردم بلند می برد.

روزنامه وال ستریت ژورنال می نویسد، شعاری که آقای سیاف با آن نامزدی خود را اعلان کرد این بود که گرد و غبار را از روی مردم افغانستان دور خواهد کرد و اشک یتیمان کشور را پاک خواهد کرد. او همچنان گفت، اولین قدمی که مردم افغانستان به آن نیاز دارند وحدت ملی می باشد.

اما به نوشته روزنامه ستیفن بیدل پروفیسور پوهنتون جورج واشنگتن که مشاور وزارت دفاع امریکا در امور افغانستان می باشد هشدار داده است که اگر آقای سیاف در انتخابات پیروز شود عواقب فلاکت باری خواهد داشت و کمک های امریکا به افغانستان شاید به درجه زیاد قطع شوند.

روزنامه می نویسد چهره آقای سیاف در بین افراطگرایان به اندازه محبوب بود که گروه افراطی ابو سیاف فلپین نام او را بر خود گذاشته است.

دیلی تلگراف
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف هر چند آقای سیاف در جنگ های داخلی سال های 1990 دست داشت و ارتباطاتش با رهبری القاعده و افراطگرایان دیگر هم واضح بود، اما بعد از 11 سپتمبر او در جنگ علیه طالبان طرف امریکا را گرفت.

روزنامه دیلی تلگراف می نویسد، بعد از 11 سپتمبر آقای سیاف در چوکی ولسی جرگه گوشه گیری کرده، از انظار مردم خود را دور نگهداشته و در عقب پرده روابط نزدیک را با رییس جمهور کرزی حفظ کرد.

روزنامه می افزاید، گرچه آقای سیاف در انتخابات شاید قدرتمند جلوه کند، اما نظریات محافظه کارانه وی در بین گروه های زنان، سازمان های حقوق بشر و همچنان حلقه های دیپلوماتیک غرب منبع نگرانی می باشد.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، کاندیان دیگر مانند عبدالله عبدالله که در سال 2009 هم کاندید ریاست جمهوری بود، همچنان اشرف غنی احمدزی که یک دانشمند می باشد و قیوم کرزی برادر رییس جمهور افراد روشن تر به نظر می رسند.
XS
SM
MD
LG