لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

«ملا برادر به خاطر مذاکره با طالبان افغان به پشاور منتقل شده است»


نشریه های امروز کابل در کنار مسایل مختلف، بیشتر مطالب شان را در مورد ملا عبدالغنی برادر یکی از سران طالبان و انتخابات آینده اختصاص داده اند.

ویسا
روزنامه ویسا در صفحه نخست خود با عنوان درشت می نگارد، ملا برادر به خاطر مذاکره با طالبان افغان به پشاور انتقال داده شد.

روزنامه اضافه می کند که معاون رهبر طالبان ملا عبدالغنی برادر بعد از سه سال حبس در زندان پاکستان، ماه گذشته به اثر تلاش ها و خواست حکومت افغانستان رها شد.

روزنامه به نقل از یک رسانه پاکستانی می نگارد، در حال حاضر ملا برادر در یک محل امن در پاکستان است و با طالبان افغان ارتباط گرفته اما معلوم نیست که با چه کسی ارتباط گرفته است.

روزنامه می افزاید، چنانچه یکی از سران طالبان گفته که به دلیل نظارت آی اس آی بر ملا برادر، طالبان نمی توانند با وی ارتباط بگیرند.

محور
روزنامه محور می نویسد که یک مقام امنیتی پاکستان که از افشای نامش خود داری کرده به آژانس خبری رویترز گفته که ملا برادر در نزدیک مرز افغانستان، به پشاور منتقل شده است.

محور به نقل از مقام یاد شده نگاشته که ده تن از محافظان از ملا برادر نگهداری می کنند، لپ تاپ و تیلفون ستلایت او که در سال ۲۰۱۰ توسط نیرو های پاکستانی از وی گرفته شده بود نیز از سوی اداره استخبارات پاکستان دوباره به وی تسلیم داده شده است.

در مطلب آمده که ملا برادر با دوستان نزدیک اش در ترکیه، افغانستان و امریکا در رابطه به گفتگو های صلح از طریق تلیفون تماس گرفته است.

مانده گار و سرنوشت
از سوی دیگر، روزنامه های مانده گار و سرنوشت در مقاله های شان از حمایت دفتر سیاسی سازمان ملل متحد از پروسه انتخابات افغانستان یاد آور شده اند.

روزنامه سرنوشت به نقل از یان کوبیش نماینده ویژه سر منشی سازمان ملل متحد در کابل می نویسد که وی از آماده گی های این دور انتخابات در افغانستان استقبال کرده و امیدواری نشان داده که انتخابات سال آینده شفاف و به دور از مشکلات برگزار گردد.

مانده گار نیز بخشی از اظهارات نماینده سازمان ملل را گرفته که می گوید، شورای امنیت سازمان ملل متحد آماده هر گونه همکاری در این رابطه می باشد.

نویسنده مانده گارد می گوید، هر چند سازمان ملل متحد خواهان برگزاری انتخابات شفاف وعادلانه در افغانستان است اما مقامات این سازمان از احتمال بی طرفی اعضای این کمیسیون نیز نگران اند.

ملی باور
روزنامه ملی باور در مطلبی تاکید می کند که نیرو های امنیتی باید در انتخابات پیشرو بی طرفی شان را حفظ نمایند.

درادامه مطلب از فرمان رییس جمهور کرزی یاد آوری شده که می گوید، نیرو های امنیتی باید تلاش نمایند تا امنیت را کنترول و تامین نمایند و باید از هیچ یک کاندید و یا ایتلاف طرفداری نه کنند.

« به هیچ کس اجازه داده نخواهد داده شد تا در انتخابات آینده دست درازی نماید» عنوان مطلبی است که در روزنامه دولتی هیواد به نقل از بازدید موسفیدان ولایات شرقی با رییس جمهور کرزی به نشر رسیده است.

رییس جمهور در دیدارش با شماری از بزرگان قومی ولایات شرقی خواسته تا آنان نقش شان را جهت برگزاری انتخابات شفاف در کشور ایفا کنند.

حمیرا الکوزی
XS
SM
MD
LG