لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

«کاندیدان ریاست جمهوری در تلاش تجارت قومی هستند»


برخی از روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر، بیشتر روی موضوعات ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری آینده، رقابت های انتخاباتی و پروسهء صلح تبصره کرده اند.

ویسا
روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته است که نُه تن از کاندیدان ریاست جمهوری ثبت نام می کنند.

این روزنامه به نقل از یک مقام کمیسیون مستقل انتخابات می نویسد که این تعداد کاندیدان امروز به کمیسیون انتخابات حاضر و ثبت نام می کنند.

روزنامه در مطلب دیگر می نویسد که به این کاندیدان باید سرسری دیده نشود.

نویسنده می نویسد که در مسالهء کاندیداتوری، قوت های جهادی به ساختار قومی تبدیل شده است.

نویسنده روزنامه، ثبت نام یک تعداد کاندیدان را به انتقاد گرفته می پرسد، افرادی که چانس پیروزی شان را در رقابت های انتخاباتی کم می نگرند به چه دلیل خود را نامزد می کنند؟

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی هم در سرمقاله اش به کاندیدان ریاست جمهوری آینده اشاره کرده و خواهان تضمین صحت این کاندیدان شده است.

روزنامه همچنان می افزاید، بر مساله ثبت دارایی این افراد باید توجه صورت گیرد.

به باور سرمقاله نویس آرمان ملی، کمیسیون مستقل انتخابات تا حال فورم ثبت دارایی های کاندیدان را در الماری ها قفل کرده است.

نویسنده می افزاید که این مساله باید توسط رسانه ها آشکار گردد.

سرنوشت
روزنامه سرنوشت موضوع را تحت نام «بانک های جعلی رای» به نشر رسانده است.

در صفحه نخست این روزنامه آمده است که در گذشته زنان در ولایات جنوب و شرق به رای دادن در انتخابات شرکت نمی کردند که به گفته نویسنده روزنامه این بار مردان هم به سبب نداشتن کارت رای دهی و اراده نداشتن انتخاب رییس جمهور در انتخابات آینده سهم نخواهند گرفت.

روزنامه سرنوشت در این مطلبش از حکومت ابراز انتقاد کرده می نویسد که هر فرد در شمال کشور کارت رای دهی در دست دارد زیرا آنان تحت حاکمیت قوماندانان قرار دارند.

نویسنده سرنوشت تاکید می ورزد هر که به پروسه انتقال عادی قدرت باور دارد حال به این نتیجه رسیده است که بیلانس قدرت را جنگ سالاران و انحصار کنندگان قومیت تعین می کنند.

ملی باور
روزنامه ملی باور هم با سرخط درشت نوشته است که «کاندیدان ریاست جمهوری در تلاش تجارت قومی هستند.»

به باور این روزنامه کاندیدان ریاست جمهوری نسبت به هر مسالهء دیگر ساختار قومی را در کاندیداتوری خود مد نظر می گیرند.

ماندگار
در این حال روزنامهء ماندگار روی پروسهء صلح در کشور بحث نموده و موضوع رهایی ملا برادر یک تن از بزرگان طالبان را از زندان پاکستان یک حرف بیهوده برای پیش برد گفتگو های صلح در کشور می خواند.
این روزنامه مطلبی را تحت نام «ملا برادر در خدمت آقای کرزی یا استخبارات پاکستان» به نشر رسانده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد که نقش ملا برادر در پروسهء صلح شکست سیاست ریاست جمهوری را نشان می دهد.

به باور نویسنده، در آستانه انتخابات ارگ نشینان تلاش دارند تا با امضا نکردن قرارداد امنیتی و دفاعی و با رها کردن سران طالبان از زندان های پاکستان درایت در سیاست شان را به رخ مردم بکشند، اما نویسنده این موضوع را ناشی از سیاست ضعیف آنان می داند.

دنیا
در این حال روزنامه دنیا گفته های پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان را به نشر رسانده که از رییس جمهور کرزی خواسته تا به خشونت های کشورش پایان دهد.

روزنامه به نقل از گفته های پاپ فرانسیس می نویسد که وی برای رییس جمهور کرزی توصیه از بین بردن تروریزم و خدمت به مردم افغانستان را کرده است.

لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG