لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

شماری زیاد از NGO ها در بلخ منحل شده اند


فعالیت موسسات مختلف در بلخ رو به کاهش بوده و شماری زیاد از NGO ها بخاطر نداشتن فعالیت بهتر و نیافتن بودیجه برای تطبیق برنامه های شان در بلخ از سوی ریاست اقتصاد این ولایت منحل شده اند.

عدم داشتن حق فعالیت در بخش ساختمانی، حق نداشتن اشتراک در داوطلبی های پروژه های مربوط به دولت و منحصر شدن فعالیت موسسات به خدمات اجتماعی باعث منحل شدن شماری زیاد از موسسات یا NGO های داخلی در بلخ شده است.
عبدالطیف مسوول موسسه KCG در بلخ در مورد گفت:

« یکی از بزرگ ترین عوامل آن کاهش کمک های خارجی ها است. در گذشته ان جی او ها در پروژه های انکشافی نقش داشتند و حال کمک های خارجی از طریق دولت تطبیق می شود. موسساتی که در گذشته کار کرده اند، کار درست انجام ندادند و حسابدهی درست نداشتند، همین موضوع شکایات مردم را در پی داشته است و همین موضوع علت دیگر لغو موسسات می باشد.»

مسوولین در ریاست اقتصاد بلخ می گویند، تنها در ماه روان بیش از سه موسسه را نظر به نداشتن فعالیت خوب و بودیجه مصرفی منحل کرده اند.

عبدالرحمن صمدی رییس این نهاد می گوید، یگانه علت منحل شدن موسسات و کاهش فعالیت این موسسات نداشتن بودیجه پروژه وی و کاهش کمک های بیرونی در بخش بازسازی می باشد.

آقای صمدی می گوید که در بلخ بیشتر از 32 موسسه بین المللی با آنها راجستر بوده که کار های شان نظر به موسسات داخلی قابل قبول بوده است:

«شماری زیاد از این موسسات فعالیت کرده نتوانستند، بودیجه به دست نیاوردند، شماری موسسات هم زیاد است و بودیجه وجود ندارد به ان جی او ها اجازه فعالیت در داوطلبی به پروژه های مربوط به دولت را نمی دهند. 32 موسسه بین المللی با 12 نمایندگی ملی در بلخ با ما راجستر است که فعال هستند و راپور هم دارند بیشتر موسسات داخلی منحل می شوند.»

با آن که ریاست اقتصاد بلخ موجودیت موسسات خارجی و کاهش فعالیت های اجتماعی توسط موسسات را یکی از دلایل عمده مسدود شدن موسسات داخلی می داند، اما آقای صمدی به این باور است که عمدتاً موسسات خارجی بودیجه را از کشور های مربوطه شان به افغانستان می آورند و از همین سبب فعالیت موسسات داخلی نظر به موسسات بیرونی در بلخ کاهش یافته است:

« آنها بودیجه را از کشور های مربوط به خود به اینجا می آورند و در بخش ساختمانی هم فعالیت داشته می توانند ما چند موسسه را داریم که در بلخ فعالیت دارند. موسسه دبلیو ایف ایف که تا به حال 12 باب مکتب را در بلخ اعمار کرده است.»

این در حالیست که کارشناسان مسایل اقتصادی در بلخ می گویند، با نزدیک شدن سال 2014 شماری زیاد از تجاران و موسسات در کوشش بیرون ساختن سرمایه های شان از افغانستان هستند و موسسات بیرونی هم بعد از 2014 به علت عدم مساعد بودن امنیت کارمندان شان، فعالیت های خود را مسدود خواهند ساخت.

مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف
XS
SM
MD
LG