لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۸

حضور کم رنگ زنان در میان کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری


جانداد سپین غر رییس اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه
جانداد سپین غر رییس اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه
پروسه ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری سال 2014 در افغانستان نهایی شد. در آخرین روز ثبت نام دیروز اشرف غنی احمدزی، قیوم کرزی، زلمی رسول، حمیدالله قادری، گل آغا شیرزی، داود سلطانزوی و بیش از ده تن دیگر در کمیسیون مستقل انتخابات، ثبت نام کردند ولی حضور کمرنگ زنان که خواهان کاندید شدن به این کرسی بوده اند، نه تنها کم بلکه از جمله 27 کاندید انتخابات ریاست جمهوری، فقط یک تن آنها، یک خانم به نام خدیجه غزنوی است.

کارشناسان امور سیاسی دلیل حضور کمرنگ زنان در این پروسه را بر علاوهء مسایل دیگر مبلغ هنگفتی خوانده اند که برای کاندید شدن به قسم تضمین به کمیسیون مستقل انتخابات گذاشته می شود.

جانداد سپین غر رییس اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه در مورد می گوید:

«مخصوصاً تضمین نقدی یک میلیونی، جلو کاندید شدن تعدادی از کاندیدان مهم را گرفته مخصوصا جلو زنان را، شما می بینید که حضور زنان خیلی پایین است و یکی از دلایل عمده آن همین است که این تضمین یک رقم خیلی بلند است.»

شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان نیز از عدم مساعد بودن شرایط برای زنان نام برده می گوید برای کاندید شدن پول گزاف و اقدامات دیگری تعیین شده بود که معیا ساختن آن برای زنان کار ساده نبود:

«شرایط برای هر کاندید ساده نبود، تکمیل یک صد هزار کارت رایدهی و آنهم در 22 ولایت مختلف، این خود برای زنان افغان ممکن نبود به این ولایت ها بروند و جلب این حمایت به شکل واقعی آن کار مشکل بود. گذاشتن 20 هزار دالر به حیث تضمین نیز برای زنان پول زیاد بود.»

خانم بارکزی همچنان گفت، در پروسه مشوره گیری ها نیز به نظریات زنان اهمیت چندانی داده نشد و نظریات آنان شنیده نمی شد.

در میان 56 معاون معرفی شده به کمیسیون انتخابات برای کرسی های معاونیت ریاست جمهوری، کمتر از ده تن آنها، زنان اند.
XS
SM
MD
LG