لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

تعداد افراد بیکار در هلمند افزایش یافته است


بر اساس یک سروی از سوی ریاست اقتصاد در هلمند، 65 درصد از باشندگان این ولایت در حال حاضر بیکار شده اند.

رییس ریاست اقتصاد هلمند می گوید، در جمع این 65 درصد آنانی اند که قبلاً مشغول کار بودند اما از یک سال به اینسو کاهش در پروژه های کاری باعث شده تا تعداد زیاد وظایف شان را از دست بدهند.

نثار احمد ذهیب احمدی رییس این ریاست می افزاید، با آن که تلاش برای کاریابی به آن عده که بیکار اند ادامه دارد اما با کم شدن کمک های خارجی آنها قادر به این کار نیستند:

« اقتصاد خراب عامل نا امنی و خشونت شده می تواند، باعث رو آوردن به مواد مخدر شده می تواند. این همه نتایج فقر استند.»

پس از آن که تعداد سربازان خارجی در هلمند افزایش یافت، نه تنها برخی پروژه ها در آن زمان از سوی آنها روی کار گرفته شد، بلکه نسبتاً امنیت نیز در بسیاری نقاط تامین گردید.

اما بعد از خروج این نیرو ها از هلمند، پروژه های کاری شان نیز خاتمه یافت و آن عده باشنده گان که در این پروژه ها مصروف کار بودند نیز بیکار شده و خانه نشین گردیدند.

جمعه گل همت آمر امنیت ولایت هلمند می گوید، اکثر بیکار شده ها به صفوف جنگجویان پیوسته و در نا امنی های اخیر دست دارند:

« به علت بیکاری بدبختانه اکثراً به صفوف طالبان می پیوندند یا به مواد مخدر معتاد شده اند و یا در دیگر جرم و جنایات دست می زنند. یک بار دیگر از دولت، سران قوم و وکلای هلمند خواهش می کنم که زمینه کار را برای جوانان بیکار در این ولایت فراهم نمایند.»

گفته می شود که عامل عمده نا امنی ها، بیکاری است ولی عامل بیکاری پروژه های کوتاه مدت و بی کیفت می باشند که در آن حکومت و ادارات خیریه خارجی مسوول شمرده می شوند.

مقام های ریاست کار و امور اجتماعی در هلمند می گویند، با وجود آن که در 11 سال گذشته افغانستان شاهد کمک های وسیع بین المللی بوده ولی با آن هم 65 درصد باشندگان یک ولایت بیکار و سطح فقر در آن افزایش یافته است.

آنها می افزایند اگر حکومت و جامعه جهانی پروژه ها را در عرصه صنعت برای مردم افغانستان براه می انداختند نه تنها مردم از بیکاری رنج نمی بردند بلکه اقتصاد کشور نیز رشد می نمود.

نا گفته نماند که از دوازده سال به این سو به ارزش صد ها میلیون دالر امریکایی پروژه های مختلف در هلمند براه انداخته شده است ولی باشندگان این ولایت می گویند آنها شاهد کدام پروژه نبوده اند که بر اساس آن اقتصاد آنها رشد می کرد.
XS
SM
MD
LG