لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


فاننشیل تایمز
روزنامهء فاننشیل تایمز در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مطلبی را به نشر رسانده در قسمتی از آن می نویسد:
سیاستمداران و جنگ سالاران افغان از سال 2001 میلادی به این سو، به هدف انتقال قدرت به شیوه دیموکراتیک، یکی بعد دیگر خود را به مقام ریاست جمهور افغانستان کاندید کردند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 در افغانستان، به قدرت رسیده و دو دوره ریاست جمهوری را تکمیل کرده در سال آینده قرار است قدرت را به رییس جمهور جدید واگذار کند.

به گفتهء نویسندهء مقاله در حالی که حملات طالبان بر اهداف نیروهای افغان و ایتلاف بین المللی در افغانستان ادامه دارد، انتخابات پنجم ماه اپریل سال آینده رییس جمهور جدید را تعین می کند.

روزنامه فانینشیل تایمز در ادامه این مقاله می نویسد:
تعدادی از جنگ سالاران افغان که در جنگ های داخلی افغانستان دخیل بودند، برای رقابت های ریاست جمهوری افغانستان نیز خود را کاندید کرده اند.

به نوشتهء روزنامه ده ها سال بعد از جنگ داخلی افغانستان بازهم نسبت به احزاب سیاسی شماری زیادی از جنگ سالاران در میدان سیاسی این کشور نقش گستردهء را بازی می کنند.

روزنامهء فاننشیل تایمز می نویسد، در حال حاضر حدود 70 هزار عسکر خارجی در افغانستان حضور دارند.

امیدها بر این است که با موجودیت این قوا انتخابات ریاست جمهوری به وجه درست آن برگزاری شود.


سیاتل پست
روزنامه سیاتل پست به خروج نیروهای بین المللی در افغانستان اشاره کرده می نویسد:
مواقتنامه بین کابل و واشنگتن بعد از سال 2014 میلادی در مورد چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مسالهء است که بر اساس آن به عساکر و قرار دادیان امریکایی که در افغانستان باقی می مانند، در پیگرد قضایی، مصونیت می دهد.

به نوشتهء روزنامه این موضوع است که مانع امضاء قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن شده است.

به گفتهء نویسندهء این مقاله، با وجود یک سال مذاکره، اختلاف روی مسالهء دادن مصونیت به نیروهای امریکایی در افغانستان نظریه خروج تمام نیروهای امریکایی را از این کشور تقویت می بخشد.

سیاتل پست در ادامه می نویسد، امریکا بعد از دو سال بحث در مورد خروج نیروهای این کشور از عراق اکنون امیدوار است که خروج قوای امریکایی از افغانستان چنین نتیجهء ندهد.

روزنامه می نویسد، خروج کامل نیروهای امریکا از افغانستان نسبت به خروج این نیروها از عراق برای این کشور به بهای گزاف تمام می شود.

سیاتل پست می نویسد، این اقدام امریکا امکان دارد کشورهای اروپایی را نیز وا دارد تا عساکر شان را از افغانستان خارج کنند که این کار به اعتبار افغانان یک ضربه بزرگی را وارد کرده و در نتیجه باعت تقویت طالبان می شود.
XS
SM
MD
LG