لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

کری: آغاز از بین بردن سلاح کیمیایی سوریه، قابل تقدیر است


جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا امروز گفت، روز یکشنبه آغاز روند از بین بردن سلاح های کیمیایی در سوریه، یک آغاز خوب است و حکومت بشارالاسد به دلیل پیروی از موافقه که توسط کری و لاوروف ماه گذشته صورت گرفته بود، قابل تقدیر می باشد.

بر اساس این موافقه، شورای امنیت سازمان ملل متحد یک قطعنامه که خواستار از بین بردن سلاح های کیمیایی سوریه بود، در تاریخ 28 سپتامبر تصویب کرد و برنامه برای انتقال سیاسی در سوریه را تایید نمود.

جان کری وزیر خارجه امریکا و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد بحران سوریه در حاشیه جلسه سران کشور های آسیا پاسفیک در بالی اندونیزیا با هم بحث کردند.

کری گفت:
« این یک مساله کوچک نیست که در عرض چند روز که از تصویب این قطعنامه در نیویارک می گذرد، مفتشان در سوریه هستند. آنها در محل اند و در حال حاضر از بین بردن سلاح های کیمیایی جریان دارد. دیروز راکت، سرگلوله ها و دیگر آلات از بین برده شدند. »

کری همچنان گفت: او و لاوروف در در مورد تعین تاریخ برای برگزاری هر چی زودتر یک کانفرانس صلح در سوریه توافق کرده اند. وی افزود، این کانفرانس احتمالاً در هفته دوم نومبر برگزار گردد:

« ما یکبار دیگر به توافق رسیدیم که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. این به سود همه است که افراطیت در هیچ طرف درگیر در بحران سوریه موقف قوی کسب کرده نتواند. به همین خاطر امروز یکبار دیگر تعهد کردیم که برای برگزاری هر چه زودتر پروسه جینوا تلاش های مشخص به پیش برده شود. »

لاوروف گفت:
« روسیه همه چیز را برای حاصل اطمینان در مورد اینکه اسد قعطنامه سازمان ملل متحد برای از بین بردن سلاح های کیمیایی را پیروی می کند، انجام خواهد داد. حذف سلاح های کیمیایی در سوریه روز یکشنبه تحت نظارت گروهی از کارشناسان سازمان منع سلاح‌های کیمیایی "او پی سی دبلیو" آغاز گردید. »

در بیانیه از سوی این سازمان آمده است که این روند در روز های آینده ادامه خواهد داشت.

اسد روز یکشنبه طی مصاحبه با یکی از روزنامه های دولتی کشورش گفت:
« رژیم سوریه تولید سلاح های کیمیایی را در سال 1980 بنابر پر کردن خلای تخنیکی بین سلاح سنتی سوریه و اسراییل آغاز کرد. »

سوریه پس از آن آماده از بین بردن سلاح های کیمیاوی اش گردید که امریکا آنرا تهدید به عملیات نظامی علیه استفاده از گاز سارین در 21 اگست در نزدیکی دمشق نمود.
XS
SM
MD
LG