لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

علمای دینی: زنان در انتخابات سهم فعال داشته باشند


ده ها عالم دین از ولایات مختلف با شرکت در این نشست گفتند، اسلام به زنان حق داده است تا رییس جمهورشان را به خواست خود شان انتخاب نمایند.

این علما که تعداد شان در حدود دوصد نفر می رسید به روز دوشنبه طی نشست مشورتی در کابل تاکید کردند که مردان نباید مانع شرکت زنان شان در انتخابات شوند.

شمس الحق هاشمزی یکی از برگزار کننده گان در مورد اهداف این نشست به رادیو آزادی گفت:

« هدف این است که علمای کرام از موضیع خود به تمام مردم درمحلات مسکونی شان برسانند که انتخابات یک حق مسلم و مشروع است بناً این یک حق است زنان نیز باید مطابق تمام ارزش های اسلامی سهیم شوند. »

در این نشست دو روزه شماری از مسولان وزارت معارف وحج اوقاف نیز شرکت داشتند.

نشست علما دینی به ابتکار انجمن ودان افغانستان وهمکاری مالی وتخنیکی ایشیا فوند یشن برگزارشده بود.

پیش ازاین نیز برخی ازنهادهای جامعه مدنی ونهادهای مدافع حقوق زنان با راه اندازی نشست های درمرکز وولایت ازمشکلات زنان ابرازنگرانی کرده خواهان سهم فعال آنان درانتخابات سال آینده شده اند.

علمای دین در حالی بر اشتراک زنان در انتخابات تاکید کرده اند که به اساس گزارش ها در بسیاری از مناطق کشور، زنان کارت رای دهی ندارند.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات برنامه های مختلف به شمول تیم های سیار برای توزیع کارت های را دهی را آغاز کرده اما بنابر دلایل مختلف سهم زنان در این پروسه کم رنگ خوانده شده است.

در این حال برخی از نهاد های دفاع از حقوق زنان می گویند که باید حکومت به هدف بیشتر ساختن سهم زنان در انتخابات سال آینده برنامه های آگاهی دهی را افزایش بدهد.

فتانه گیلانی رییس اجتماع سراسری زنان افغان در صحبت با رادیوآزادی گفت:

« قسمی که دیده میشود زنان بسیارکم کارت گرفته اند حتی در پایتخت از 10 زن پنج نفر شان کارت نگرفته اند تشویش ما هم این است که زنان باید برای شرکت در انتخابات تشویق شوند نه تنها اینکه زن کارت بگیرد بلکه فهمانده شود که به کی رای بدهد وبه کی رای ندهد. »

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که به هدف بلند بردن سهم زنان در پروسه انتخابات، چهار صد مبلغ زن را تعیین کرده اند تا به زنان آگاهی بدهند.

برخی از نهاد های مدافع حقوق زن در افغانستان نقش علما را در جهت تشویق زنان برای شرکت در انتخابات نیز مهم خوانده و می گویند هنوز هم برخی زنان از لحاظ تعصبات فامیلی به مشکلات زیاد روبرو بوده و حق تصمیم گیری را به گونه مستقل ندارند.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG