لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

«امریکا تا به حال تمام خواست های افغان ها را نپذیرفته است»


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
شماری از نشریه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر بیشتر روی گفته های دیروز کنفرانس خبری حامد کرزی بحث و تبصره کرده اند.

هشت صبح
روزنامه هشت صبح با عنوان درشت در صفحه نخست خود به نقل از حامد کرزی می نگارد، به منظور مذاکرات در مورد تفاهمنامه امنیتی و دفاعی با امریکا در مدت یک ماه لویه جرگه برگزار گردد.

روزنامه به نقل از رییس جمهور کرزی اضافه می کند، امریکا تا به حال تمام خواست های افغان ها در تفاهمنامه را قبول نکرده است و فیصله نهایی تفاهمنامه با امریکا را مردم افغانستان می نماید.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی می نگارد، تا دو روز آینده تفاهمنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن نهایی خواهد شد.

در مطلب ذکر شده موضوع بحث برانگیز تا حال در تفاهمنامه، تعریف تجاوز بالای افغانستان بعد از سال 2014 است.

ویسا
روزنامه ویسا همچنان به نقل از رییس جمهور کرزی می نگارد، تا زمانیکه افغان ها از حملات طالبان، امریکایی ها و خودسری های نیرو های خارجی نجات نیابند، تفاهمنامه امنیتی و دفاعی را امضا نخواهیم کرد.

در سرمقاله روزنامه ویسا آمده است، اگر به دلیل تفاهمنامه امنیتی و دفاعی لویه جرگه برگزار گردد به باور نویسنده موضوع برای امریکایې ها دشوار می شود.

به باور نویسنده، اگر امریکا شرایط مهم افغان ها را قبول نماید که به قول رییس جمهور بجا و معقول هم است، پس موضوع حل است.

نظر به معلومات نویسنده، لویه جرگه هم برای تفاهمنامه بدون قید و شرط رای نمی دهد.

سرنوشت
روزنامهء سرنوشت در سرمقاله خود سوال می کند، مردم به منظور تفاهمنامه امنیتی و دفاعی چقدر از موقف رییس جمهور پشتیبانی می کنند.

به باور نویسنده، رییس جمهور کرزی به خاطر امضاء تفاهمنامه امنیتی و دفاعی بالای موقفش پا بر جاست.

در سرمقاله آمده است، حامد کرزی کوشش می نماید در عکس العمل به فشار های امریکا پیشتیبانی مردم را بدست آورد و به امریکا نشان دهد که خواست های اخیر تنها خواست رییس جمهور کرزی نه، بلکه خواست مردم افغانستان است.

نویسنده سرمقاله به رییس جمهور سفارش می کند که بالای موقف خود همین طور استوار باشد.
به باور نویسنده، رییس جمهور همراهی مردم را نیز در این موقف با خود خواهد داشت.

انیس
روزنامه دولتی انیس در سرمقاله خود می نویسد، نظر به قانون اساسی افغانستان، فیصله های مهم در کشور از طریق لویه جرگه صورت می گیرد، تفاهمنامه امنیتی و دفاعی با امریکا یک فیصله مهم است از همین سبب رییس جمهور کرزی خواهان برگزاری لویه جرگه شد.

هیواد
روزنامه دیگر دولتی هیواد در مطلب جداگانه می نگارد، اگر امریکا شرایط افغان ها را قبول نکند در آن صورت تفاهمنامه امنیتي و دفاعی امضا شده نمی تواند

حمیرا الکوزی
XS
SM
MD
LG