لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

بروسلوز از طریق محصولات حیوانی به انسان انتقال می کند


هر چند غم شریکی و اشتراک در مراسم فاتحه داری پس از دفن میت، تا سه روز محدود شده است، اما در بسیاری موارد مردم خلاف شریعت عمل نموده و تا روز چهل وفات میت در خانوادهء او می مانند که باعث ضیاع وقت خود و فاتحه دار شده و از جانبی این کار مصارف اقتصادی هم در پی دارد.

خانم نجلا آریوبوال کارمند یکی از اداره های دولت گفت: مادرش در فاتحهء یکی از دوستانش که در آن مهمانان زیادی تا چهل روز مانده بودند. این خانم علاوه می کند، هر چند خانواده های فاتحه دار از این گونه رفتار و پذیرایی مهمانان به عذاب اند، ولی هر گاه دوستان شان چهل روز را در آنجا سپری نکنند، خانوادهء فاتحه دار گله و گذاری کرده که گویا آنها به نظر دوستان شان نیست هیچ کس با آنها غم شریکی نکرده اند.

گپ های دیگری در این مورد را در بقیهء این گزارش بشنوید.

گزارش دوم برنامه در مورد بروسلوز یا مرض حیوانیست که جزییات بیشتر آنرا در قسمت دوم برنامه می شنوید: بروسلوز یک بیماری مکروبی مشترک بین انسان و حیوان است که از گاو، گوسفند و بز آلوده به این مکروب، به انسان انتقال می کند. عمده ترین عامل این مرض استفاده از شیر خام و دیگر محصولاتی که از حیوانات بدست می آیند می باشد.

کسانی که با حیوانات سرو کار دارند، مثل مردمان مالدار، قصابان، داکتران وترنر و زنان مالداری که شیر می دوشند، بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به این مرض هستند. راضیه باشندهء شکر درهء ولایت کابل که مدتی به مریضی بروسلوز مبتلا و حالا صحت یاب شده است گفت: زمانی که او نزد داکتر رفت، برایش گفته شد که او به مرض بروسلوز مبتلا شده است. او که مدت یک سال مریض بود، در این جریان یک طفلش هم سقط شده است:

نمایشنامهء برنامه هم در اخیر مد نظر گرفته شده است به یاد داشته باشید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:28:00 0:00
لینک مستقیم

تهیه کننده: شمیلا جاوید
XS
SM
MD
LG