لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

چرا سال جاری برای افغانستان مهم است؟


این سوالی است که نشریه اتلانتیک در شماره تازه یی خود آن را بررسی کرده و نوشته است که مهترین مساله امضای توافق نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن است.

توافقنامه دو جانبه امنیتی میان افغانستان و امریکا زمینه را برای حضور شماری از سربازان امریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان فراهم می کند تا آنها نیرو های افغان را آموزش بدهند و عملیات بر ضد تروریستان ادامه پیدا کند.

قبلاً یکی از مسایل جنجالی در این سند مساله مصونیت قضایی عساکر امریکایی خوانده می شد، یعنی امریکاییان می خواهند که نیرو های ایالات متحده از پی گرد عدلی در افغانستان مصون باشند.

مخالفت عراق با این موضوع سبب گردید که تمام سربازان امریکایی آن کشور را ترک نمایند.
اما نشریه اتلانتیک می نویسد که رییس جمهور کرزی موافقت کرده است که نیرو های ایالات متحده بعد از سال 2014 در افغانستان از تعقیب عدلی معاف خواهند بود.

به نوشته این نشریه یکی از مسایل اختلافی دیگر در این توافقنامه این است که رییس جمهور افغانستان از امریکاییان می خواهد تا اطلاعات استخباراتی را با نیرو های افغان شریک بسازند تا قوای امنیتی این کشور بر ضد القاعده پس از سال 2014 عملیات نماید.

به عقیده بعضی از تحلیلگران ممکن چنین خواست ها امضای سند امنیتی میان کابل و واشنگتن را به تاخیر اندازد.

رییس جمهور کرزی هم قبلاً چندین بار گفته است که این موافقت نامه در جریان دوره ریاست جمهوری وی امضای نخواهد شد.

اما توماس بارفلید رییس بخش افغانستان در انستیتیوت مطالعات امریکا تاکید می کند که این قرار داد بسیار مهم است و رییس جمهور کرزی باید آن را امضا نماید:

« به باور من وی یک بازی خطرناک را انجام می دهد، این مساله نظامیان امریکایی در افغانستان نبوده بلکه در این مساله همکاری های درازمدت امریکا با افغانستان مطرح است. »

به نوشته نشریه اتلانتیک امضای سند امنیتی نباید اولین کار رییس جمهور جدید افغانستان باشد.
وی باید پیش از پیش یک ضمانت امنیتی را به دست آورده باشد.

این نشریه ادامه ملیارد ها دالر کمک جامعه جهانی پس از سال 2014 به افغانستان را هم با قرار داد امنیتی ربط می دهد.

رییس بخش افغانستان در انستیتیوت مطالعات امریکا هم در این مورد تقریباً نظر مشابه دارد:

« در صورت که موافقت صورت نگیرد یکی از مسایل که به فکر من واقع خواهد شد این است که کمک های نظامی و ملکی امریکا که مستقیماً با نیرو ها ارتباط ندارد با خطر رو به رو خواهد شد به خصوص مساعدت های کانگرس ایالات متحده. اعضای کانگرس می گویند که افغان ها خواهان آن نیستند و ما هم به آن علاقه مندی نداریم. »

نشریه اتلانتیک به این منظور که بالای اهمیت قرار داد امنیتی در جریان یک سال تاکید نماید نوشته است که حالا اخبار جنگ افغانستان برای جهانیان مهم نیست زیرا میزان تلفات خارجی ها در این کشور کاهش یافته و در جنگ افغان ها پیش قدم شده اند.

این نشریه در ادامه می نویسد، در صورت که هماهنگی لازم میان نهاد های دولتی افغانستان پس از سال 2014 میلادی موجود باشد، طالبان هرگز به قدرت نخواهند رسید و برعکس وادار به مصالحه خواهند شد.

نشریه اتلانتیک در آخر نوشته است که اگر طالبان خواهان موجودیت این گروه هستند باید شامل پروسه سیاسی شوند.
XS
SM
MD
LG