لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

قیودات منع پوشیدن حجاب در ادارات دولتی ترکیه از بین رفت


ترکیه در نتیجه اصلاحات گسترده، قیودات چندین دهه وضع شده در رابطه با پوشیدن حجاب زنان در ادارت دولتی را از بین برود.

رجب طیب اردوغان صدراعظم ترکیه دیروز در بیانیه خطاب به وکلای حزب حاکم اش گفت، حکومت مادهء را از بین برد که بر ضد روحیه جمهوریت بود.

صدراعظم ترکیه گفت:
« با تعدیل در مقررات وضع ظاهری کارمندان قیوداتی دردناک که باعث رنج جوانان و والدین می شد، رفع شده و به یک دورهء سیاه پایان داده شد. اما یکبار دیگر تاکید می کنم که ما به هیچ کسی امتیاز نمی دهیم. بلکه ما به عقاید آنانی احترام گذاشته حق آن را به رسمیت می شناسیم که از این کار محروم شده بودند.»

این مقررات در جراید رسمی به نشر رسیده و در ترکیه که دارای یک نظام سیکولر بوده و اکثریت مردم آن مسلمان می باشند، فوراً جنبه عملی گرفته است.

بر اساس این اصلاحات، کارمندان زن ادارات ملکی می توانند حجاب بپوشند. اما قیود پوشیدن حجاب که از سال 1925 میلادی به این سو رایج بود، در ادارات قضایی و نظامی تا هنوز هم در حال خودش باقیست.

بر اساس این اصلاحات، همچنان سر از دیروز سوگند وفاداری ملی در آغاز هر هفته در مکاتب ابتداییه از بین رفت.

به حزب حاکم ترکیه حزب عدالت و ترقی که ریشهء اسلامی دارد، اتهام وارد شده که در پی از بین بردن بنیاد جمهوریت سیکولر در این کشور می باشد.

مصطفی کمال اتاتورک پس از از فروپاشی امپراتوری عثمانی در ترکیه در سال 1923 بنیاد این نظام را گذاشت.

قبل از این حکومت اردوغان قیودات پوشیدن حجاب در پوهنتون های ترکیه را نیز رفع کرده بود.

گفته می شود، بیشتر هدف این اصلاحات این است تا حقوق اقلیت های کُرد در ترکیه تامین شود.

در این ارتباط، در سیستم انتخابات این کشور تغییراتی به میان آمده، به آموزش زبان مادری اجازه داده شده و به کُرد ها اجازه داده شده تا روستا ها و مناطق شان را به نام های تاریخی یاد کنند.
XS
SM
MD
LG