لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

مردی که در محاکمه صحرایی یک دختر دست داشت، دستگیر شد


یک مرد که از جمع عاملان اصلی محاکمه صحرایی یک دختر جوان در ولایت بادغیس یاد می شود در یکی از گوشه های زندان این ولایت به سر می برد. مقامات محلی در بادغیس ادعا می کنند که این مرد از جملهء کسانی بوده که حکم قتل این دختر جوان را صادر کرده بود.

مردی با لباس های سفید در یکی از اطاق های محبس ولایت بادغیس در کنار یکی از افسران زندان نشسته است. او با تسبیح دست داشته خود مصروف خواندن است ولی ظاهراٌ این فرد هیچ نشانه از یک مرد زندانی را ندارد.

این مرد خود را مولوی عبدالقیوم یکی از امامان مساجد ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس معرفی می کند. از او به عنوان یکی از کسانی یاد می شود که حکم محکمه صحرایی یک دختر جوان را به محضر عام صادر کرده است.

مولوی عبدالقیوم ادعا می کند که آن حادثه با پافشاری افراد نزدیک به خانواده این دختر انجام شده و علما در همان رویداد هیچ نقشی را نداشته اند. عبدالقیوم که سی و پنج سال سن دارد می پذیرد که به عنوان یک عالم دین در جریان محکمه این دختر جوان سخنرانی کرده است.

احمدالله علیزایی والی بادغیس گرفتاری این فرد را یک دست آورد بزرگ برای نیروهای امنیتی این ولایت خواند. آقای علیزایی می گوید، بازداشت عاملان این گونه رویدادها می تواند تاثیر به سزای در کاهش خشونت ها علیه زنان داشته باشد.

او همچنان گفت، این فرد از دو ماه به این سوء در محبس این ولایت زندانی است ولی مسوولان محلی تلاش دارند تا عاملان دیگر این قضیه را بازداشت کنند. این حکم بعد از آن بالای این دختر صادر شده است که پدرش به صورت اجباری او را به یکی از خویشاوندان آن نامزد کرده بود.

این دختر جوان بعد از آن همراه با یک پسر جوان از محل فرار کرده و می خواست تا از این از دواج اجباری بگریزد. گفته می شود که بعد از گذشت چند روز از این واقعه او از سوی افراد ناشناس گرفتار و در محضرعام به وسیله چند فیر مرمی به قتل رسید.

تصاویری که بدست رادیو آزادی رسیده است نشان میدهد مردی که هم اکنون در بازداشت به سر می برد یکی از سخنرانان این واقعه است. در جریان محکمه این دختر جوان صدای گریه های شماری از افراد بلند می شود و بعد از شلیک کردن مرمی به بدن این دختر صدای های نعره الله اکبر از سوی شماری از حاضرین بلند می شود.

گفته می شود که این دختر جوان حدود پنج ماه قبل در مربوطات ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس کشته شده است ولی پسری که همراه با آن از محل فرار کرده است تاکنون لادرک است.

اما حالاعبدالقیوم که یکی از عاملان اصلی این رویداد خوانده شده است از سوی محکمه ابتدائیه در ولایت بادغیس به 17 سال حبس محکوم شده است.

او هنوزهم اصرار دارد که هیچ نقشی در این رویداد نداشته و کاملاً بی گناه می باشد او از دولت می خواهد تا او را از زندان رها کند.


شاهپور صابر
XS
SM
MD
LG