لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

جوان از نامزدی چهره های قدیمی و جنگسالاران درانتخابات ناراضی اند


رای دهنده گان جوان افغان به خاطر نامزدی چهره های سیاسی قدیمی و جنگ سالاران درانتخابات ریاست جمهور سال آینده، مضطرب و ناراض اند.

اکثریت جوانانی که امیدواربودند، دیموکراسی نوای تازه را برای زنده گی سیاسی شان به ارمغان می آورد. اما با فهرست کاندیدان جدید انتخابات ریاست جمهوری این امید و رویاهای شان نقش بر آب شده اند.

فعالان جوان افغان در برابر فهرست جنگ سالاران و سیاستمداران کهنه کار که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، برای حاکمیت بر این کشور صف بسته اند، خشمگین اند.

قشر جوان افغان می گویند که نگرانی ها و خواست های جوانان شاید در حاشیه پلان های کاندیدان پیشتاز قرارگیرد.

مطابق قوانین پائین ترین سن واجد شرایط رایدهی در افغانستان 18 سال بوده و حدود 68 در صد نفوس افغانستان را اتباع کمتر از 25 سال تشکیل می دهند.

به این معنی که تمام نسل جدید رایدهندگان دراین کشور بعد از سقوط طالبان در سال 2001 میلادی به میان آمده اند.

عزیز طیب جوان 25 سالهء افغان رییس پارلمان جوانان افغانستان که بعداز سروی فهرست نامزدان ریاست جمهوری با خبرگزاری فرانس پرس صحبت می کرد گفت:
”ما می بینیم که چهره های قدیمی بار دیگر خود را کاندید کرده اند و بدبختانه که بسیاری آنها گذشتهء تاریک دارند.“ به گفتهء او تیم های انتخاباتی استوار بر ارتباطات قومی بود نه یک هدف مشترک و به نظر میرسد که دارای یک پلان بهتر برای جوانان ندارند.

عزیز طیب افزود:
”ما به پای صندوق های رای می رویم. اما شاید بین کاندیدان خوب و بد رای دهیم.“

سازمان ملل متحد هفتهء گذشته گفت که تاکنون حداقل یک ملیون هفتصد هزار کارت رایدهی جدید برای انتخابات ماه اپریل سال آینده صادر شده است.

گفته می شود، تعداد زیاد این کارت ها به جوانانی توزیع شده که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 میلادی سن 18 سال را تکمیل کرده اند.
XS
SM
MD
LG