لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

«روابط کاندیدان با رییس جمهور کرزی»


روزنامه های بین المللی مقالاتی را در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسانیده و در آن، روی روابط کاندیدان با رییس جمهور کرزی نیز تمرکز نموده اند.


فارین پالیسی
نشریه فارین پالیسی درمورد عبدالرب رسول سیاف نوشته است که وی، یک سیاستمدار بحث بر انگیز است.

حامیان سیاف می گویند، وی نقش عمده را در جهاد در مقابل کمونیستان افغان و اتحاد شوری سابق داشت، ولی مخالفین او می گویند، این همان جنگسالاریست که در دهه 90 خون هزاران تن را در کوچه های کابل ریختاند.

به باور فارین پالیسی سیاف فردی است که با گروهای افراطی مثل القاعده رابطه دارد. به نوشته فارین پالیسی طالبان به نوبه خود سیاف را به حیث دشمن نمبر یک شان می بینند.


وال ستریت ژورنال
وال ستریت ژورنال نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن مینویسد:

قیوم کرزی برادر رییس جمهور افغانستان، در اولین مصاحبه بعد از کاندید شدن اش، از فساد موجود در حکومت 12 ساله برادرش اعتراف کرده و هم گفته است رییس جمهور خود، در مورد کاندید شدن برادرش دو دله بود.

ولی با آنهم برادر بزرگ، یعنی قیوم کرزی تعهد کرد که دست آوردهای اداره برادرش را یعنی دموکراسی، رشد اقتصادی و حقوق زنان را، حفظ خواهد کرد.

قیوم کرزی 66 ساله، که ده ها سال زنده گی اش را در یک تجارت شخصی در امریکا گذشتانده است، یکی از چند کاندید انگشت شمار است که در انتخابات آینده، پیشقدم تلقی می شوند.

قیوم کرزی خود را فردی معرفی می کند، که دست هایش پاک اند. به نوشته والستریت جورنال، بر خلاف کاندیدان دیگر، قیوم کرزی کدام قوماندان جهادی را به حیث معاونش انتخاب نکرده و در بدل یک تکنوکرات و یک عضو ولسی جرگه را به حیث معاونین اول و دوم اش برگزیده است.

روزنامه والستریت ژورنال مصاحبه را نیز با قیوم کرزی انجام داده و از وی پرسیده است، شما یک کاندید برای تغیر هستید ولی برادر رییس جمهور هم می باشید، جواب شما به آنهای که می گویند، به رییس جمهور نزدیک هستید، چی خواهد بود؟

قیوم کرزی در پاسخ گفته است، ما برادران در مورد زنده گی، سیاست و غیره نظریات متفاوت داریم، مردم افغانستان می دانند که من با حکومت سر و کاری ندارم.


گاردین و دیلی تیلیگراف
روزنامه های گاردین و دیلی تیلیگراف چاپ بریتانیا درمورد بیانات برادر قیوم کرزی، یعنی رییس جمهور حامد کرزی نوشته اند، که انتقاد کرده است، در جریان عملیات های ناتو، مردم بیگناه کشته می شوند و این عملیات ها فایده یی هم نداشته اند.

به نوشته گاردین چنین انتقاد را کسی کرده است که کار و زنده گی وی مدیون حمایت امریکا و بریتانیاست.

دیلی تیلگراف در مورد این بیانات انتقاد آمیز آقای کرزی می نویسد، پس این یک تراژیدی است که 444 عسکر بریتانیوی در افغانستان بی فایده کشته شده اند.

دیلی تیلگراف می نویسد اگر ماموریت افغانستان واقعاً ناکام شده باشد، دلیل آن رهبری کرزی و چشم پوشی وی از فساد و چندین مشکل موجود دیگر در افغانستان است.
XS
SM
MD
LG