لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

صادق مدبر به حیث رییس کمیسیون آماده گی "لویه جرگه" تعیین شد


ریاست جمهوری افغانستان به دارالانشای کمیسیون آماده گی تدویر لویه جرگه مشورتی دستور داده تا در کمتر از یک ماه آینده آماده گی های لازم را برای برگزاری این جرگه اتخاذ نماید.

در خبرنامه اداره امور و دارالانشای شورای وزیران آمده است که رییس جمهور کرزی صادق مدبر رییس اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به حیث رییس این کمیسیون برگزیده است.

رفیع فردوس سخنگوی اداره امور به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که به اساس دستور آقای کرزی، این کمیسیون کارش را سر از روز پنجشنبه آغاز خواهد کرد.

آقای فردوس در مورد تاریخ دقیق برگزاری لویه جرگه مشورتی چیزی نگفت اما اظهار داشت که کمیسیون آماده گی برای تدویر این جرگه روی این موضوع کار می کند.

رییس جمهور کرزی به روز دوشنبه گفت که برای بحث روی توافق نامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن تا یک ماه دیگر، لویه جرگه مردمی را برگزاری می کند.

آقای کرزی گفته است بحث ها روی توافق امنیتی و دفاعی وارد مرحله حساسی شده است و باید مردم افغانستان در رابطه به امضا و یا رد آن تصمیم بگیرند.

گفته می شود، مشخص نبودن تعریف تجاوز بر افغانستان و چگونگی انجام عملیات های نظامی امریکا پس از سال 2014 در این کشور از موارد اختلافی میان دو کشور است.

در این میان رییس جمهور کرزی با صدور فرمانی دیگر روز گذشته به وزارت داخله افغانستان وظیفه سپرد تا تدابیر لازم را جهت تامین امنیت لویه جرگه اتخاذ کند.

همزمان با صدور این حکم، وزارت داخلهء افغانستان گفته است که در مدت تعیین شده تمام آماده گی های لازم برای تامین امنیت این جرگه، اتخاذ خواهد شد.

بحث روی نهایی سازی توافق نامه امنیتی میان افغانستان و امریکا از یک سال به این طرف جریان دارد.

گرچه در مورد امضای این سند در این مدت چندین بار میان دو طرف مذاکره صورت گرفته است اما هنوز هم روی برخی موارد میان کابل و واشنگتن اختلاف نظر موجود است.

شماری از آگاهان امور امضا سند امنیتی را از بعد اقتصادی، امنیتی و سیاسی برای افغانستان موثر خوانده اما می گویند، در خصوص امضای این سند باید نگرانی های کشور های همسایه و منطقه مدنظر گرفته شود.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG