لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

اتحادیهء اروپا خواهان توقف جزای اعدام در افغانستان شد


سید فتح محمد بها

همزمان با دهم اکتوبر که مصادف است با روز جهانی مبارزه با جزای اعدام، اتحادیهء اروپا خواستار توقف تطبیق اعدام ها درافغانستان شده است.

نمایندهء این اتحادیه برای افغانستان در صحبت با رادیوآزادی از حکومت این کشور تقاضا دارد تا به عنوان نخستین گام موارد قانونی را در این زمینه توقف بدهد.

فرانز میشایل میلیبن می گوید، توقف روند اعدام ها در جهان از پالیسی های این اتحادیه در بخش حقوق بشر است.

آقای میلیبن به روز پنجشنبه در صحبت با رادیوآزادی از حکومت افغانستان تقاضا کرد که مانع تطبیق جزای اعدام دراین کشور شود.
فرانز میشایل میلیبن می گوید:
" ما شدیداً مخالف جزای اعدام هستیم و از حکومت افغانستان می خواهیم تا روند اجرای اعدام را دراین کشور متوقف سازد. با وجود آن که متاسفانه جرایم و خشونت ها در این کشور درسطح بالای قرار دارند اما به این معنی نیست که اعمال اعدام سبب جلوگیری از وقوع جرایم می شود."

اتحادیهء اروپا درحالی خواهان توقف تطبیق اعدام ها درافغانستان شده است که به اساس گزارش ها تنها در جریان یک سال گذشته 16 تن به اتهام جرایم مختلف دراین کشور محکوم به اعدام شده اند.
درعین حال چندی پیش رییس سابق محابس و توقیف خانه های افغانستان به رادیوآزادی گفت، هم اکنون 200 تن در زندان های این کشور به اعدام محکوم شده اند.

به گفتهء جنرال امیرمحمدجمشید تطبیق جزای اعدام بر این افراد منتظر توشیح رییس جمهور می باشد.

وی می افزاید، مخالفت برخی از کشورها و نهاد های دفاع از حقوق بشر ممکن سبب شده باشد تا رییس جمهور کرزی حکم اعدام براین افراد را توشیح نکند.

از سوی دیگر کمسیون حقوق بشر افغانستان می گوید، به دلیل این که اعدام یک جزای شرعی وقانونی است با تطبیق آن مخالفت کرده نمی تواند.

اما رفیع الله بیدار سخنگوی این کمسیون تاکید می کند که برای کاهش آن درافغانستان تلاش دارند.
رفیع الله بیدار می گوید:
"جزای اعدام هم ازلحاظ شرعیت اسلامی یک جزا است وهم درقوانین افغانستان پیش بینی شده است. ولی آنچه که امکان دارد و باید صورت بگیرد، می شود که برای کاهش این جزا مبارزه کرد."

خواستیم تا در مورد این خواست اتحادیهء اروپا و آمار دقیق افراد محکوم به اعدام در افغانستان، دیدگاه حکومت، نهادهای عدلی وقضایی این کشور را داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

برخی از آگاهان می گویند، به دلیل موجودیت فساد در ادارات عدلی و قضایی افغانستان، ممکن است افراد به گونهء غیر عادلانه محکوم به اعدام شوند.
XS
SM
MD
LG