لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

ملاله یوسفزی برندهء جایزهء سخروف سال 2013 شد


ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی دختر شانزده سالهء پاکستانی که در بخش آموزش کودکان فعالیت می کند، برندهء جایزهء سَخَروف سال 2013 از سوی پارلمان اروپا شد.

ملاله در ماه اکتوبر سال گذشته هنگامی که در درهء سوات به سوی مکتب میرفت هدف تیراندازی طالبان قرار گرفت و از ناحیهء سر زخمی شد.

این حمله مسلحانه بالای یوسفوزی به سطح بین المللی محکوم شد.
جایزهء سخروف یکی از معتبرترین جوایز در بخش حقوق بشر است که نسل مندیلا رییس جمهور پیشین افریقای جنوبی و کوفی عنان سرمنشی قبلی سازمان ملل متحد در گذشته برندهء آن شده اند.

جایزهء سخروف که ارزش مالی 50 هزار یورو دارد، همه ساله توسط پارلمان اروپا به مدافعان حقوق بشر و آزادی بیان اهدا می شود.

مارتین شولز رییس پارلمان اروپایی امروز در بروکسل گفت:
"ملاله دختر جوان است و همهء تان داستانش را میدانید. او یک دختر جوان است، یک بزرگسال جوان از درهء سوات پاکستان است که برضد یک دشمن در یک فضای خشن و مرد سالار ، شجاعت باور نکردنی از خود نشان داده است. او شجاعت آنرا داشت تا بگوید که من به مکتب میروم، بالای حق خود به حیث یک کودک پافشاری می کنم و به حیث یک دختر، با حقوق مساوی یک عضو این جامعه هستم."

یکی از کسانی که ملاله یوسفزی را برای جایزهء سَخُروف کاندید کرد، گراهام واستون یک عضو پارلمان اروپاست.

واستون به رادیو ازادی گفت، یوسفزی را به خاطری برای این جایزه کاندید کرده که این دختر نوجوان برای رسیدن به آنچه که همه به آن نیاز دارند مبارزه کرده است.
"ملاله را به خاطری کاندید کردم که باوردارم او از آنچه همه به آن نیاز دارند نماینده گی می کند، که همانا رسیدن یک دختر به حق تعلیم است. ما به افراد بیشتر مانند ملاله نیاز داریم تا بایستند و پافشاری کنند که زنان حق تعلیم را دارند، در جمامی که اکثرآ این حق به آن ها داده نمی شود."

و اما در پاکستان صدای دیگری به گوش رسید.
سخنگوی تحریک طالبان پاکستانی گفت، ملاله کاری نکرده که سزاوار جایزهء سَخَروف از سوی پارلمان اروپایی باشد.

شاهد الله شاهد به خبرگزاری فرانس پرس در یک تماس تلیفونی گفته است، طالبان دوباره قصد کشتن ملاله را خواهند کرد.

این سخنگوی تحریک طالبان پاکستانی می گوید، دشمنان اسلام به ملاله جایزه میدهند زیرا او اسلام راترک کرده و سیکولار شده است.
ملاله همچنان کاندید مهم برای جایزهء نوبل صلح است.

برندهء جایزهء نوبل صلح فردا جمعه اعلام می شود.
XS
SM
MD
LG