لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

برای دورهء تقاعدحامدکرزی قصر جدید ساخته می شود


به حامد کرزی رییس جمهور افغانستان که در سال آیندهء میلادی از قدرت برکنار می شود، یک تحفهء بزرگ و عالی داده خواهد شد. حکومت افغانستان برای بود باش حامدکرزی یک عمارت قدیمی را در داخل ارگ ریاست جمهوری دو باره بازسازی می کند تا در آن تا اخیر عمرش زنده گی کرده، حقوق تقاعد مناسب هم دریافت کند.

قصر جدید که برای حامد کرزی در نظر گرفته شده است، ساحهء 1200 مترمربع را احتوا می کند و در کنار ارگ شاهی موقیعت دارد. در اطراف آن دیوارهای بلند کانکریتی اعمار شده است. در داخل این ساحه برعلاوهء قصر حامدکرزی، تعدادی از ساختمان های جدید که برای دفاتر سازمان ملل متحد، اردو و ادارهء امنیت ملی افغانستان اعمار شده است، نیز موقیعت دارد.

بخش اعظم زمین این ساحه، ملکیت دولت است، اما یک بخش آن ملکیت شخصی بود که خریداری شده است. ملکیت این قصر به حامد کرزی نه، بلکه به حکومت افغانستان تعلق خواهد داشت. حامد کرزی در آن زنده گی می کند و امنیت وی نیز تامین خواهد شد.

ایمل فیضی سخنگوی حامد کرزی با آنکه از ارایهء جزییات در این مورد خودداری کرده است، اما می گوید، کار اعمار این قصر در اویل ماه اگست سال جاری آغاز شده است و تا اویل سال آینده پایان می یابد.
تعدادی زیادی افغان ها از ساختن قصر جدید برای حامد کرزی انتقاد کرده اند. آن ها می گویند، حامد کرزی و حکومت وی در فساد غرق بوده و دورهء کاری او نیز مثمر نبوده است.

آغا شیرین یک باشندهء شهر کابل با گذاشتن پیام در صفحهء فیسبوک رادیو آزادی می نویسد، اگر رییس جمهور کرزی برای مردم افغانستان کار خوب کرده باشد، باید در داخل قصر و قلعهء امنیتی پنهان نشود و مانند سایر افغان ها بطور عادی زنده گی کند.


بصیر یک افغان دیگر نیز در صفحهء فیسبوک رادیو آزادی نوشته است، حامد کرزی همهء جنایت کاران را در کنارش جمع کرده است، پول جامعهء جهانی و مساعدت کننده گان بین المللی را که به هدف بهبود زنده گی افغان ها داده شده بود، به جیب انداخته است.

انتقاد کننده گان از حامد کرزی می گویند، اعضای خانوادهء رییس جمهور از برکت وی پول و ثروت زیاد به دست آورده اند. برادرش احمد ولی کرزی که در سال 2011 در کندهار کشته شد، از طریق قاچاق مواد مخدر ثروت زیاد به دست آورد. برادر دیگرش محمود کرزی با استفاده از موقف حامد کرزی، خیلی ثروتمند شده است.

شخص حامد کرزی در سال 2010 زمانیکه ثروت اش را راجستر می کرد، نشان داده بود که در حساب بانکی اش حدود 20 هزار دالر امریکایی داشته، در افغانستان ملکیت دیگر ندارد.

حامد کرزی پذیرفته است که بطور مخفی ملیون های دالر پول نقد را را از ادارهء استخبارت امریکا (CIA) و کشور ایران دریافت کرده است.

در ماه جون سال جاری شورای ملی افغانستان معاش ماهانهء حامد کرزی را 17 هزار دالر امریکایی منظور کرد که به این ترتیب این حقوق بعد از تقاعد هم به وی پرداخته خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG