لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

اتحادیه اروپا از اوکراین خواست تا تیموشینکو را از زندان رها کند


اتحادیه اروپا به اوکراین هشدار داده است که اگر می خواهد با این اتحادیه قرارداد های مهم را امضاء کند، باید یولیا تیموشینکو صدراعظم سابق این کشور را از زندان رها کند.

رییس جمهور اوکرایین در ملاقات با شتیفن فیله کمشنر توسعه یی اتحادیه اروپا در شهر کیف گفت، برای این مشکل یک راه حل را می بیند.

ویکتور یانیکویچ گفت:
« ما اکنون هم در مورد تیموشینکو به یک سوال دردناک روبرو هستیم. ولی ما روی ماموریت اتحادیه اروپا و ماموریت این اتحادیه در مورد اوکرایین مشترکاً کار می کنیم. تا هنوز هم راه حلی برای این مشکل به نظر می رسد. امیدواریم تا به قاطعیت کار کنیم که برای این سوال پاسخی دریافت نمائیم.»

شتیفن فیله کمشنر توسعه یی اتحادیه اروپا پس از این ملاقات، به خاطر اظهارات رییس جمهور اوکراین ابراز رضایت کرده گفت:

« من خیلی خرسندم که در انطباق ارزیابی های شما و ارزیابی های ما در مورد پیشرفت ها و آنچه که نیاز است تا انجام دهیم، مشاهده می کنم.»

اما شتیفن فیله گفت، این ارزیابی ها باید باعث حل سوال در رابطه با رهایی یولیا تیموشینکو از زندان شود.

همزمان با این، میلوش زیمان رییس جمهور جمهوری چک که قرار است در اواخر این ماه به اوکراین سفر کند، در صحبت با رادیو آزادی گفت، در ملاقات با همتای اوکراینی اش موضوع رهایی خانم تیموشینکو را مطرح خواهد کرد.
وی گفت:
« نمی خواهم در امور داخلی اوکراین مداخله کنم و نمی خواهم قضاوت کنم که تیموشینکو گناهکار است و یا نه. فکر می کنم که رییس جمهور اوکراین حق اقدامی را دارد که آن را بشر دوستانه می نامد و تنها او تصمیم گرفته می تواند که چنین یک اقدامی بشر دوستانه را انجام دهد و یا نه.»

یولیا تموشینکو در سال 2011 میلادی به اتهام سوی استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد. اما او این اتهامات را رد کرده می گوید، انگیزه سیاسی دارد.
XS
SM
MD
LG