لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

«فشارهای امریکا برای امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی و موقف حامد کرزی»


بسیاری از روزنامه های چاپ امروز کابل صفحات نخست شان به مطالب مربوط به سفر جان کری وزیر خارجهء امریکا و سفر مولانا فضل الرحمن رهبر مذهبی پاکستان به کابل، اختصاص داده اند.

سرنوشت
در سر مقالهء روزنامهء سرنوشت مطلبی تحت عنوان « فشار های امریکا برای امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی و موقف حامد کرزی» به چاپ رسیده و در ادامه مطلب آمده است که وزیر خارجهء امریکا و رییس جمهور کرزی شام روز گذشته در ارتباط به توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن گفتگو کرده اند.

در ادامهء مطلب آمده است، با آن که تلاش های مقام های امریکایی و حکومت افغانستان برای امضای این سند تشدید یافته، اما وقت کم به پایان ماه اکتوبر زمان تعیین شده از سوی واشنگتن برای نهایی شدن این توافقنامه، باقی مانده است.

به باور نویسنده، ممکن نیست که دو کشور در مدت کمتر از بیست روز باقی مانده به توافق نهایی دست یابند.

سرنوشت نگاشته است که مقام های امریکایی به خصوص جان کری تلاش دارد تا بالای رییس جمهور کرزی فشار بیاورد تا از تقاضا هایش بگذرد و طبق خواست امریکا توافقنامه امنیتی و دفاعی را امضا نماید.

نویسنده سفارش می نماید، رییس جمهور باید به خواست هایش پا بند باشد و از شرایطی که برای افغانستان حایز اهمیت است، نگذرد.

باور
روزنامهء غیر دولتی ملی باور با عنوان درشت در صفحه نخست خود سوال می کند، کری و فضل الرحمن در سفر های شان به افغانستان از کابل برای اسلام آباد و واشنگتن چه می خواهند؟

روزنامه در ادامه همین مطلب به این سوال اش پاسخ داده و نوشته است که سفر مولانا فضل الرحمن به کابل به منافع پاکستان است.

روزنامه به نقل از دیپلومات اسبق افغان محمد زمان شینواری می نگارد، فضل الرحمن و دیگر سیاسیون پاکستانی به رهنمایی مامورین استخباراتی سفر می نمایند و به مذاکرات صلح هیچگاه اراده کمک قلبی را ندارند.

هشت صبح
روزنامهء غیر دولتی هشت صبح می نوسید که توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا سند مدار اعتبار است که بعد از سال 2014 به اوضاع افغانستان تاثیر می گذارد.

به باور نویسنده، از همه مهم همکاری امریکا و جامعه بین المللی با نیرو های امنیتی افغان وابسته به این تفاهمنامه است.

انیس
روزنامهء دولتی انیس در سرمقاله خود می نگارد، موضوع تفاهمنامه امنیتی و دفاعی با واشنگتن جان کری را به کابل رساند.

به نوشتهء روزنامه، تعریف تجاوز و انجام عملیات های نظامی برای از بین بردن مخالفین مسلح این کشور دو مسالهء است که مقام های افغان و امریکا در این توافقنامه روی آن اختلاف نظر دارند.

ماندگار
روزنامهء غیر دولتی ماندگار نوشته است، با توجه به این اختلاف نظر ها، امضای این توافقنامه در شرایط کنونی ممکن نیست و تصمیم نهایی را در این ارتباط باید حکومت آینده که قرار است تا شش ماه دیگر در کشور ایجاد گردد، بگیرد.
XS
SM
MD
LG