لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

شاهد: مولانا فضل الرحمن میتواند در تلاشهای صلح نقش مهم بازی کند


مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان
مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان
شورای عالی صلح افغانستان سفر مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان به کابل را موثر خوانده و می گوید، او می تواند در تلاش های صلح افغانستان نقش مهم را بازی کند.

شورای عالی صلح می گوید که با این رهبر مذهبی پاکستان گفتگو های مفصلی روی تلاش های صلح و مساعد ساختن زمینه گفتگو های مستقیم طالبان با حکومت افغانستان داشته است و به نتایج این نشست هم چنان امیدوار است.

مسوولان این شورا می گویند، که شماری از رهبران طالبان به گفتگو با حکومت افغانستان تمایل نشان داده اند، اما به گفته آنان یگانه مشکل نبود فضای اعتماد است.

شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که سفر مولانا فضل الرحمن به کابل جهت ایجاد فضای اعتماد میان دو کشور یک قدم نیک است.

اما تقاضای اساسی آنان از علمای پاکستانی اینست که طالبان را وادار به گفتگو با حکومت افغانستان سازند:

« خواست ما این بود که مولانا فضل الرحمان یا دیگر علمای پاکستان از راه علمی، ارشادات و نصایح اسلامی و از طریق نفوذ شان رهبران طالبان را وا دارند تا آنها به حکومت و شورای عالی صلح افغانستان مستقیماً وارد گفتگو شوند.
ما امیدوایم که چنین ملاقات نتیجه مثبت در قبال داشته باشد.»


فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستانی در راس یک هیات در سفر دو روزه به کابل آمده و قرار است ناوقت روز شنبه دوباره به کشور اش برگردد.
سفر مولانا به کابل به دعوت رییس جمهور کرزی صورت گرفته است.

گفته می شود، این اولین سفر یک رهبر مذهبی پاکستان به افغانستان به دعوت رسمی مقام های کابل است.

فضل‌الرحمن که از چهره ‌های با نفوذ در بین طالبان است، اوایل سال جاری میلادی نیز در سفر به قطر با شماری از نمایندگان این گروه دیدار و گفتگو کرد.

مسوولان شورای عالی صلح همواره گفته اند که به هدف پایان بخشیدن خشونت ها در افغانستان نقش علمای مهم است و باید این علما مخالفین مسلح را تشویق به پیوستن در پروسه صلح نمایند

در بُعد دیگر، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان سفر مولانا فضل الرحمن به کابل را بی فایده می خوانند.

عبدالجبار قهرمان نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

« در مورد گذشته فضل الرحمن تا جای که من برداشت دارم من شخصاً به عنوان یک افغان از مولانا این آرزو را ندارم که او به خانه ما گل بیاورد و نه هم در طول عمرش یک دقیقه هم در مورد فکر نکرده است.»

چند ماه پیش افغانستان و پاکستان فیصله نموده بودند که کنفرانس علمای دو کشور را به هدف تشویق مخالفین مسلح در پروسهء صلح افغانستان برگزار می کنند.

اما چند روز پس از این تصمیم، شورای علمای پاکستان از اشتراک در آن نشست خود داری کرد.

آگاهان امور می گویند که علمای پاکستانی در میان طالبان از نفوذ خاص برخوردار اند و اگر با پروسه صلح افغانستان صادقانه عمل کنند، تغییرات قابل ملاحظه در پیشرفت پروسهء صلح دیده خواهد شد.

اما این آگاهان می گویند، که بیشتر این علما به اشاره دست استخبارات پاکستان فعالیت دارند و هیچگاه نمی خواهند که در افغانستان و صلح و ثبات برقرار گردد.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG