لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

شماری از اعضای ولسی جرگه: با وکلای غیر حاضر برخورد قانونی شود


شماری از اعضای ولسی جرگه به روز شنبه از عدم حضور یک تعداد زیاد وکلا در اجلاس عمومی این جرگه انتقاد کردند.

عدم حضور یک تعداد زیاد از وکلا در اجلاس روز چهارشنبه هفته گذشته و روز شنبه سبب گردید تا جلسات عمومی این جرگه به گونه منظم برگزار نگردد.

در این حال شماری از وکلا حاضر در اجلاس روز شنبه گفته اند که رفتن یک تعداد اعضای ولسی جرگه برای ادای فریضهء حج و مصروفیت های شخصی برخی دیگر وکلا سبب ایجاد این مشکلات شده است.

غلام حسین ناصری و عبدالجبار قهرمان دو تن از این وکلا در مورد چنین گفتند:

« یک دلیل اینست که شمار زیاد از اعضای شورای ملی بخاطر ادای فریضه حج به عربستان سعودی رفته اند، دوم این که عید نزدیک است و وکلا به ولایات شان سفر کرده اند و دیگر این که برخی وکلا بیشتر متوجه کار های شخصی شان هستند.»

«باید رای گیری می شد که کی می خواهد در این دور از ولسی جرگه می خواهد به مکه مشرف شود مثلاً در سال اول این تعداد در سال دوم این تعداد به همین گونه سال سوم، چهارم و پنجم تا نصاب نمی شکست.»

این دو عضو ولسی جرگه همچنان از هیات اداری جرگه خواستند تا با وکلای غیر حاضر برخورد قانونی نماید.

سال گذشته نیز حدود 150 عضو ولسی جرگه و مشرانو جرگه در مراسم حج اشتراک کرده بودند که این مساله انتقادات برخی وکلا و یک تعداد مردم را بر انگیخت.

اما امسال به گونهء مشخص معلوم نیست که چه تعداد بخاطر ادای فریضه حج رفته و چه تعداد هم به دلیل مصروفیت در کار های شخصی شان به جلسات عمومی حاضر نمی شوند.

چند هفته قبل نیز شماری از وکلا در ولسی جرگه انتقاد کردند که برخی از همکاران شان مصروف کمپاین های انتخابات اند و به جلسات به گونه منظم حاضر نمی شوند.

در این حال شماری از باشندگان کابل می گویند، از نمایندگان شان انتظار دارند تا با حضور در جلسات عمومی روی تصویب قوانین مهم و حل مشکلات شان کار نمایند.

دو تن از باشندگان شهر کابل در مورد گفتند:

« ملت برای اینها به بسیار مشکلات رای داده اند، چشم تمام مردم به این هاست که برای افغانستان خراب شده قوانین منظم را ترتیب می کردند.
حالا اگر وکلا غیر حاضری می کنند پس کی است که به مشکلات مردم رسیدگی نمایند مردم از جان شان گذشتند و به اینها رای دادند حالا که این ها این گونه کار ها را انجام می دهند واقعاً جای تاسف است.»


تصویب قوانین و رسیدگی به مشکلات مردم عمده ترین وظایف اعضای ولسی جرگه را تشکیل می دهد.

خواستیم در ارتباط به انتقادات اعضای ولسی جرگه و مردم نظر هیات اداری این جرگه را داشته باشیم اما پس از تلاش های مکرر موفق به این کار نشدیم.

قبل از این، هیات اداری ولسی جرگه گفته است با کسانی که بدون عذر، غیر حاضری می کنند برخورد قانونی صورت می گیرد.

مردم می گویند تا زمانیکه وکلای غیر حاضر منافع مردم و کشور را به منافع شخصی شان ترجیح ندهند مشکل است تا احساس مسوولیت کرده و صادقانه خدمت نمایند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG