لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

اکثر روزنامه های کابل روی امضای توافقنامه امنیتی بحث کرده اند


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل مطالب شان را به موضوع امضای توافق نامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن اختصاص داده اند.


ویسا
روزنامه ویسا در صفحه نخست خود با عنوان درشت نگاشته است، بعد از دو روز بحث و گفتگو، روی موضوعات مهم توافق نامه امنیتی و دفاعی، توافق صورت گرفت.

روزنامه به نقل از کنفرانس خبری دیروز رییس جمهور کرزی نگاشته است، بالای موضوعات حاکمیت ملی، تعریف تجاوز کشور های خارجی، کشته و زخمی شدن افراد ملکی و عملیات های خود سرانه در توافقنامه با امریکا به موافقه رسیدیم.

در سرمقاله اضافه شده، از یک و نیم سال به این سو روی همین شرایط مهم جار و جنجال ها جریان داشت، در حال حاضر این شرایط قبول شده اند و به گفته رییس جمهور که تضمین آن را در روی کاغذ نیز به دست آورده است.

نویسنده سفارش می کند، باز هم به منظور حفظ منافع ملی افغانستان چند نکته ذیل باید مورد توجه قرار گیرد.

1. متن و مواد توافق نامه باید در مشوره با قانوندانان و سیاستمداران طوری تهیه گردد که جانب افغان در دام کلمات نیافتد و باید هر ماده آن واضح و روشن باشد.
2. زمان توافق نامه باید تا یک حد محدود باشد و با توافق جانبین قابل تمدید باشد، اگر از جانب یکی در مواردی از توافق نامه سرکشی صورت گیرد جانب دیگر توان فسخ آنرا داشته باشد.

به باور نویسنده موارد ذکر شده تا حدی زیادی متضمن عملی شدن توافق نامه خواهند بود. در کل این یک قرارداد بزرگ است و مردم افغانستان باید از تمام نکات آن آگاه باشند و هیچ موردی نباید پنهان باشد.


هشت صبح
روزنامه هشت صبح به نقل از وزیر خارجه امریکا می نگارد، به حاکمیت ملی افغانستان احترام داریم، آنعده عساکر که مجرم شناخته شوند و قانون اساسی افغانستان را زیر پا بگذارند در داخل امریکا محاکمه می شوند.

جان کری اضافه می کند، اگر مساله مصوونیت قانونی نیروهای امریکایی قبول نشود، پس توافقنامه امنیتی و دفاعی میان امریکا و افغانستان فسخ خواهد شد.


هیواد
عنوان سرمقاله روزنامه دولتی هیواد است، امضا کردن و امضا نکردن توافقنامه امنیتی و دفاعی به دست مردم افغانستان است.

سرمقاله نویس پیشنهاد می کند که توافق نامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا در کنار امریکا منافع ملی افغانستان را نیز در بر داشته باشد و باید ثبات امنیتی، اقتصادی و سیاسی افغانستان را تضمین کند.

به باور نویسنده مردم افغانستان هیچگاه حاضر نخواهند بود که بر خلاف منافع ملی و کشوری و نیز حاکمیت ملی شان این سند امنیتی را به طور کورکورانه به امضا برسانند.


حمیرا الکوزی
XS
SM
MD
LG