لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

حامد کرزی: در مورد ادعای اخیر روسیه، از متحدین خود وضاحت میخواهیم


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
در پی نگرانی های وزیر خارجهء روسیه مبنی بر آموزش شورشیان سوریه در خاک افغانستان، رییس جمهور کرزی گفته است که برای روشن ساختن این موضوع اقدام می کند.

آقای کرزی که نا وقت شب شنبه در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه امریکا در کابل صحبت می کرد گفت که این یک مساله بسیار مهم برای افغانستان، می باشد:

« در مورد اینکه باغی های سوریه در افغانستان در مناطق که تحت تسلط دولت افغانستان نیست، تربیت مواد شیمایی می شوند که البته این یک مساله نهایت مهم برای افغانستان و سلامت کشور ما است. در این مورد هم دولت افغانستان اقدام می کند و هم از متحدین ما که در اینجا برای جنگ با تروریزم آمده اند، سوال های خواهیم داشت تا وضاحت پیدا کنیم. »

پنجشنبهء هفته گذشته سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه در ملاقات با همتای کویتی اش در مسکو گفت که برخی از کشورهای سومی جهان برای تربیت شورشیان سوریه، به طور غیر قانونی از قلمرو افغانستان استفاده می کنند.

وی ادعا کرده است که این شورشیان در برخی از مناطق که دولت در آنجا تسلط ندارد، در مورد چگونگی استفاده از مواد زهری و کیمیایی تحت آموزش قرار می گیرند.

آقای لاوروف مشخص نساخته است که این شورشیان از سوی کی ها و به حمایت از کدام کشور، تحت آموزش قرار داده می شوند.

تلاش نمودیم در ارتباط به اظهارت این مقام بلند پایهء روسی نظر مسوولان آیساف یا نیروهای کمک به امنیت را داشته باشیم، اما آنها از تبصره در این مورد خوداری کردند.

با این حال شماری از کارشناسان افغان اظهارات این مقام روسی را یک تاکتیک سیاسی دانسته و می گویند که روسیه می خواهد با همچون شایعه پراگنی، اذهان عامه را مغشوش بسازد.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که یگانه علت طرح همچون اظهارات، مخالفت روسیه با امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی واشنگتن با کابل می باشد:

« این شورشیان از طریق کانال سعودی و طالبان پاکستانی از حوزه وزیرستان شمالی و جنوبی صورت فرستاده شده اند. در جغرافیای افغانستان چنین یک برنامه وجود نداشته و هنوز هم ندارد، اما البته شکی نیست که برخی شاخه های آسیای میانه یی یا برخی شاخه های طالبان پاکستانی در رابطه به مسایل اطلاعاتی با پایگاه های خارجی ارتباط دارند ولی برای آموزش در خاک افغانستان تا اکنون هیچ گونه سندی وجود ندارد و من فکر می کنم که در این مورد روس ها می خواهند که اذهان و افکار عامه مغشوش بسازند. »

در بیش از یک سال گذشته سوریه درگیر جنگ های داخلی بوده و تاکنون صد ها تن از باشنده گان این کشور کشته و زخمی شدند و تعداد هم مجبور به ترک خانه های شان گردیده اند.

ماهء گذشته گزارش های در ارتباط به استفاده مواد کیمیایی توسط دولت سوری بالای مردم آن کشور به نشر رسید که این مساله عکس العمل های تند جهان را به همراه داشت.

روسیه یکی از کشور های متحد دولت سوریه است و مقام های این کشور همواره دست داشتن دولت سوری را در استفاده از اسلحه کیمیاوی رد کرده و آن را کار شورشیان عنوان کرده است.

حالا یک تعداد از افغان ها از حکومت این کشورمی خواهند تا اظهارات وزیر خارجه روسیه را جدی بگیرد و تلاش نماید تا به حقیقت موضوع پی ببرد.

به باور آنان اگر از قلمر افغانستان به هدف آموزش و تربیت شورشیان استفاده شود، این کار روابط شماری از کشورهای جهان با افغانستان را با مشکل روبرو خواهد ساخت.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG