لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

هفته آینده 6 قدرت جهان با ایران در جینوا مذاکره می کنند


یکی از متخصصین ارشد امور تحریم، شامل هیات امریکایی است که قرار است هفته آینده در مذاکرات در مورد پروگرام اتومی ایران شرکت کند.

این می تواند اشاره یی از سوی واشنگتن نسبت به کاهش تحریم ها بالای ایران باشد.

قرار است ویندی شیرمن دیپلومات ارشد وزارت خارجه ایالات متحده که سومین مقام بلند رتبه این وزارت پنداشته می شود، ریاست هیات امریکایی را در مذاکرات روی پروگرام اتومی ایران با قدرت های شش گانه، بروز های سه شنبه و چهار شنبه در جینوا به عهده داشته باشد.

بریتانیا، چین، فرانسه، جرمنی، روسیه، ایالات متحده و ایران در این مذاکرات، این مساله را که اگر ایران برای جلو گیری پروگرام اتومی اش اقدام می کند و یا اینکه قدرت های بزرگ در بدل آن تحریم های وضع شده را رفع می کنند، مورد غور قرار بدهند.

قدرت های غربی نگران اند که ایران در پی دستیابی به بمب اتمی می باشد اما ایران این ادعا ها را رد کرده می گوید، پروگرام هسته یی ایران فقط مقاصد صلح آمیز دارد.

مذاکرات جینوا پس از دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتایان‌اش در گروه ۱+۵ و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برنامه ریزی شد. در این دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از ۳۴ سال با هم ملاقات و گفتگو کردند.

این در حالیست که صدراعظم اسراییل بروز جمعه در تماس تلفنی با رهبران بریتانیایی و فرانسوی اصرار کرد که در مذاکرات جینوا قدرت های شش گانه بزرگ نباید تحریم ها بالای ایران را روی پروگرام هسته یی آن، کاهش دهند.
XS
SM
MD
LG