لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

شاهد: خواهان رهایی دوباره لطیف الله محسود هستیم


مقام ها در شورای عالی صلح نقش لطیف الله محسود یکی از قوماندانان طالبان پاکستانی را در روند صلح افغانستان ارزنده می دانند و از نیروهایی امریکایی می خواهند تا او را دوباره آزاد کنند.

شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که گرفتاری آقای محسود توسط نیروهای امریکایی باعث افزایش بی باوری میان حکومت افغانستان و طالبان افغان می شود.

مولوی شاهد می گوید، لطیف الله محسود با استفاده از شناخت و رابطه که با رهبری طالبان افغان دارد می تواند نقش مثبت در آماده ساختن طالبان افغان بخاطر مذاکرات صلح با شورای عالی صلح ایفا کند:

« آمدن آقای محسود به افغانستان عاری از خیر نبود، طالبان افغان و پاکستانی بدون شک با یکدیگر شناخت و همکاری دارند. حتی طالبان افغان و پاکستانی در بعضی مسایل با یک دیگر در تفاهم هستند و مشترکات نیز دارند. خواست ما این است که لطیف الله محسود به زودی دوباره رها گردد. »

وزارت خارجه امریکا به روز جمعه تایید کرد که لطیف الله محسود در جریان یک عملیات نیروهایی امریکایی در افغانستان دستگیر گردیده است.

عبدالحمید حامد ولسوال محمد آغه ولایت لوگر به رادیو آزادی گفت که آقای محسود در منطقه سفید سنگ این ولسوالی از طرف شب در حالی که با یک موتر سرف در حرکت بود به چنگ نیروهای امریکایی افتاد.

روزنامه واشنگتن پست گفته است که نیروهای امریکایی لطیف الله محسود را بعد از گرفتاری به پایگاه نظامی بگرام انتقال کرده است.

روزنامه شرق الاوسط در گزارشی نوشته است که لطیف الله محسود سی ساله نخست راننده حکیم الله محسود رهبر تحریک طالبان پاکستانی و بعداً سمت معاونت او را داشت.

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی افغان هرچند رابطه لطیف الله محسود با طالبان افغان را تایید می کند اما می گوید که او در میان طالبان افغان از نفوذ زیادی برخور دار نبود.

بگفته آقای مژده لطیف الله محسود نمی تواند در گفتگوهای صلح نقش عمده ی داشته باشد:
« این شخص تنها برای یک مدتی راننده حکیم الله محسود بوده و بعد از آن آنجا را ترک کرده است. حرف که گفته می شود لطیف الله محسود به حیث معاون حکیم الله محسود فعالیت داشته است درست نیست. یکی رابطه داشتن است و یکی هم داشتن نفوذ و تاثیر بر دیگران، آقای محسود هرگز بر طالبان افغان تاثیر گزار نبوده است. »

از سوی دیگر گزارش های نیز وجود دارد که لطیف الله محسود به خواست مقام های افغان به منظور میانجیگری بین حکومت افغانستان و مقام های طالبان به این کشور آمده بود.

رسانه های غربی با اشاره به گرفتاری آقای محسود گفته اند که ممکن همین موضوع باعث خشم رییس جمهور کرزی شده و نیروهای ناتو و امریکایی را متهم به زیر پا کردن حاکمیت ملی افغانستان کرده است.

اما تا حالا معلوم نیست که آیا نیروهایی امریکایی در افغانستان به این خواست شورای عالی صلح این کشور که لطیف الله محسود را آزاد کند پاسخ مثبت خواهند داد یا خیر.


نسیم شفق
XS
SM
MD
LG