لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

کمیسیون شکایات انتخاباتی اسناد کاندیدان را با دقت بررسی می کند


مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند که تا حالا کدام اسناد جعلی تحصیلی را در نزد کاندیدان شورای ولایتی دریافت نکرده اند، اما بررسی از دوسیه های این نامزدان با جدیت ادامه دارد.

در قانون انتخابات افغانستان گفته شده که هر نامزد شورای ولایتی مکلف است تا قبل از کاندیداتوری اسناد فراغت صنف دوازدهم اش را به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بسپارد.

اما گزارش ها می رسانند که برخی از افراد با استفاد از اسناد جعلی، خود شان را کاندید شورای ولایتی کرده اند.

در عین حال مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می گویند که اگر در این ارتباط اسنادی به دست آورند، کاندید متخلف را از فهرست نامزدان انتخابات شورای ولایتی، حذف خواهند کرد.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون گفت:
« طبعی است که با توجه به تحقیقات خود کمیسیون که در این زمینه می کند، مطابق به احکام قانون با متخلفین برخورد خواهد شد واگر کسی اسناد تقلبی را ارایه کرده باشد و تثبیت شود، در آن صورت کمیسیون آن شخص را از کاندیداتوری حذف می کند. »

در حال حاضر کمیسیون شکایات انتخاباتی مصروف بررسی اسناد کاندیدان ریاست جمهوری و شورای های ولایتی در کشور می باشد.

آقای محسنی می گوید که تا حالا پانزده شکایت را در باره کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در کشور به دست آورده اند.

اخیراً مسوولان ریاست معارف ولایت هرات گفتند که یک تعداد از افراد با استفاده از مهر تقلبی این ریاست اسناد جعلی را برای کاندیدان شورای ولایتی در این ولایت، تهیه کرده اند.

پیش از این شماری از وکلای مردم قندهارهم گفته بودند که برخی از کاندیدان شورای ولایتی با استفاده از پول اسناد فراغت صنوف دوازدهم را به دست آورده اند.

در عین حال وزارت معارف افغانستان گفته که پس از آگاهی در این مورد، روند توزیع شهادت نامه را در سراسر کشور، متوقف ساخته اند.

محمد کبیر حقمل رییس اطلاعات و نشرات این وزارت در صحبت با رادیو آزادی از نهادهای کشفی کشور خواست تا با عاملین همچون قضایا برخورد قانونی کنند:

« پس از آنکه ما خبر شدیم که کاندیدان در ریاست های معارف یا به زور و یا واسطه اسناد غیر قانونی تهیه می کردند، پروسه توزیع شهادت نامه ها را در همه ولایات کشور متوقف ساختیم و اگر پس از این کسی در بازار سیاه اسناد جعلی جور می کند اول ما از ارگان های کشفی خود خواستیم که جلو آنها را بگیرند و در قدم دوم این اسناد نزد معارف هیچ نوع رسمیت و اعتبار ندارد. »

آقای حقمل هم چنان از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست که در صورت دریافت اسناد جعلی، آنرا با وزارت معارف شریک بسازند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برای انتخابات شورای ولایتی در سراسر کشور بیش از سه هزار تن خود را ثبت نام کرده اند.

با آنکه در انتخابات قبلی ارایه اسناد فراغت صنوف دوازهم مطرح نبود، اما حالا این شرط نیز برای کاندیداتوری شورای ولایتی افزوده شده است.

افزایش همین شرط سبب شده که افراد فاقد اسناد فراغت صنف دوازدهم به تقلب دست بزنند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG