لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

عرقچی: تهران یورانیم غنی شده را به خارج نخواهد فرستاد


این مذاکرات تهران با گروهی مسمی به 1+5 در حالی صورت میگیرد که تاثیرات منفی تحریمات وارده بر ایران همچنان ادامه دارد. در حالی که غرب شک دارد ایران در تلاش تولید سلاح هستوی است، تهران می گوید برنامه اتومی اش صلح آمیز است.

ایران از امریکا می خواهد در بدل توافقاتی در مورد برنامه اتومی اش، تحریمات بر ایران را کاهش دهد ولی تاحال به طور مشخص و رسمی نگفته است، حاضر به کدام انعطاف پذیری به هدف قناعت دهی به غرب است.

تلویزیون دولتی ایران دیروز از قول عباس عرقچی گفت، ارسال مواد هستوی به خارج برای ایران یک خط سرخ است و ما یک گرام یورانیم خود را هم به خارج نمی فرستیم.

عرقچی همچنان ابراز داشت، ایران از حق غنی سازی یورانیم اش حتی یک سانتی هم به عقب بر نمی گردد.

این بیانات عرقچی مخالف آنچه است که علی لاریجانی رییس پارلمان ایران ابراز داشته و گفته است، ایران آماده خواهد بود روی ذخایر اضافی یورانیم خود با قدرت های غربی صحبت کند.

عرقچی همچنان گفت، وی مسول مذاکرات سه شنبه و چهارشنبه در ژینو خواهد بود. قرار است جواد ظریف وزیر خارجه ایران، تنها در جلسات آغازین و نهایی در ژینو شرکت کند.
عرقچی ابراز داشت، اگر غرب در این مذاکرات صادق باشد، به یک توافق دست یافته خواهد شد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران که در تابستان امسال به حمایت میانه رو ها و اصلاح طلبان به قدرت رسید، تعهد نموده است طرز برخورد جدید را در روابط با غرب بر می گزیند.

در حالی که روحانی در گذشته می گفت، حق غنی سازی یورانیم ایران غیر قابل مذاکره است ولی وی در این اواخر به نحوی نشان داده است که کشورش شاید بعضی انعطاف پذیری ها را در این مساله از خود نشان دهد، انعطاف پذیری های که که تا حال مشخص نشده اند.

مذاکرات سه شنبه و چهارشنبه ایران و با شش قدرت بزرگ جهان در حالی صورت می گیرد که از تنش ها بین تهران و غرب در این اواخر کاسته شده است و این کاهش، یک صحبت تیلفونی رهبران ایران و امریکا را هم در بر داشت.

این صحبت میان بارک اوباما و حسن روحانی اولین دیالوگ به سطح اعلی، بین رهبران ایران و امریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 بوده است.
XS
SM
MD
LG