لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

گاردین: حملات داخلی می تواند حمایت از جنگ افغانستان را کاهش دهد


را درمورد کشته شدن یک سرباز امریکایی توسط همکار افغان اش به نشر رسانیده، در بخشی از آن می نویسد:
یک مرد افغان که یونیفورم نظامی به تن داشت، روز یکشنبه در ولایت پکتیکا بر عساکر امریکایی آتش گشوده، حد اقل یک تن آنها را به قتل رسانید. این حمله، چهارمین حمله بر عساکر خارجی توسط عساکر افغان در کمتر از یک ماه در افغانستان بوده است.

به نوشته گاردین، این حادثه می تواند تنش های موجود بین قوای افغان و نیروهای خارجی را درحالی افزایش دهد که قراراست اکثر قوای خارجی تاپایان سال آینده از افغانستان خارج شوند.

به نوشته گاردین، حملات داخلی یا حملاتی که در آن نیروهای افغان همکاران خارجی شان را مورد هدف قرار می دهند، همچنان می تواند، حمایت از جنگ افغانستان را در کشورهای کاهش دهد که به افغانستان عسکر فرستاده اند.

سال گذشته افزایش چنین حملات منجر به آن شد که ناتو برای مدت کوتاه، فعالیت های مشترک نظامی را با افغان ها متوقف ساخت. به نوشتهء گاردین همین اقدام، تعداد حملات داخلی بر قوای خارجی را کاهش داد. ولی تعدادی از عساکر می گویند این اقدام فاصله را بین متحدین جنگ دوازده ساله افغانستان، بیشتر ساخته است.

نیویارک تایمز نیز درهمین رابطه مطلبی را به نشر رسانیده می نویسد:
کاهش در تعداد قربانیان حملات داخلی نمایانگر کاهش قابل ملاحظه در چنین حملات در مقایسه با سال گذشته می باشد.

والستریت جورنال هم در شماره اخیر اش مطلبی را درمورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن، از مذاکرات افغانستان و امریکا در مورد آیندهء همکاری های امنیتی دوکشور، سخن گفته است.
به نوشته روزنامه، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به روز شنبه، بعد از مذاکرات طولانی دربارهء آیندهء همکاری های نظامی با امریکا، ادعای پیروزی نموده گفت، به یک توافق خوب با امریکا دست یافته است که برای مردم افغانستان پیشکش کند.
اما به گفته والستریت جورنال، مذاکرات طولانی بین رییس جمهور کرزی و جان کری وزیر خارجه امریکا به یک توافق نهایی نه انجامید و مقامات امریکایی به روز یکشنبه گفتند، این سند بر علاوه آنکه به لویه جرگه معرفی شود، نیاز به تدقیق و بررسی بیشتر حقوقی دارد.

در جملهء مسایل که هنوزهم روی آن توافق صورت نگرفته، این نکته نیز شامل است که این پیمان دوجانبه امنیتی که اساس ادامهء حضور یک گروه کوچک از قوای امریکایی را درافغانستان بعد از سال 2014 در بر دارد، آیا ایالات متحده را متعهد می سازد که در صورت حمله یک همسایه بر افغانستان از این کشور دفاع کند؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:12 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG