لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

حامدکرزی از رهبران طالبان خواست، جوانان را به کشتن و بربادی ندهند


رییس جمهور کرزی از مخالفان مسلح حکومت افغانستان خواست تا دیگر سبب کشته شدن افغان ها به خصوص جوانان نشوند.

آقای کرزی درجریان سخنرانی اش پس از ادای نماز عید این بار به دو مسالهء مهم، تلاش های صلح وانتخابات ریاست جمهوری وشورا های ولایتی سال آینده در افغانستان اشاره کرد.

او در این سخنرانی به روز سه شنبه درمسجد ارگ ریاست جمهوری که تعدادی از مقام های دولتی نیز درکنار وی بودند، گفت که هم اکنون تمام کشورهای اسلامی درجهان به نحوی با مشکلات روبرو اند.

کرزی ابراز امیدواری نمود که به برکت روزهای خجستهء عید تمام این مشکلات برطرف شده، صلح وثبات دراین کشورها برقرار گردد.

درعین حال رییس جمهور کرزی بار دیگر مخالفان مسلح را به صلح دعوت کرد و از آنان خواست که بیشتر ازاین سبب کشته شدن افغانها نشوند.
آقای کرزی اطهار داشت:
"یک بار دیگر از طالبان ورهبران شان می خواهم که جوانان عزیزافغانستان را به کشتن و بربادی ندهید. چی آنانی به صفوف طالبان می آیند به برباد ندهید، چرا که آنان هم بلاخره اولاد همین وطن هستند و باعث بربادی خانه ها وخود شان نگردید و هم فرزندان دلیراین کشور که از خاک، نوامیس وعزت شان ملی شان دفاع می کنند، سبب شهادت وصدمه برآنان نیز نشوید."

آقای کرزی بار ها از مخالفان مسلح تقاضا کرده است تا سلاح های شان را برزمین گذاشته و حاضر به گفتگوهای صلح گردند.

تقاضای که تا حالا پذیرفته نشده و مخالفان مسلح تاکید کردند که آنان مذاکرات صلح را با امریکا به پیش می برند، زیرا به باور آنان حکومت افغانستان صلاحیت پیشبرد این گفتگوها را ندارد.

درماه جوزای سال روان درنتیجهء تلاش های امریکا دفتر سیاسی برای طالبان در قطر گشایش یافت.

اما به دنبال مخالفت حکومت افغانستان نسبت به چگونگی گشایش این دفتر، طالبان دو باره دفتر قطر را مسدود کردند.

با این حال رییس جمهور کرزی انتخابات ریاست جمهوری وشورا های ولایتی سال آینده را گامی به سوی تقویت مردم سالاری وتطبیق قانون اساسی در کشور دانسته، می گوی:
"انشاالله مردم افغانستان چند ماه بعد انتخابات ریاست جمهوری وشورا های ولایتی را خواهند داشت. این یک قدم دیگر به طرف محکم کردن پایه های مردم سالاری وپیشرفت وترقی قانون اساسی ما خواهد بود. به ملت افغانستان پیش ازاین انتخابات کامیابی های بزرگی تمنا داریم."

انتظار می رود درماه حمله سال آیندهء شمسی افغانستان شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وشورا های ولایتی باشد.

برای رقابت درانتخابات ریاست جمهوری 27 تن خود را ثبت نام کرده اند که تا حالا یکی از این افراد بنابر تکمیل نکردن شرایط نامزدی از فهرست نامزدان احتمالی حذف شده است.

قرار است فهرست نهایی این انتخابات در 25 ماه عقرب سال جاری اعلام گردد.

اما نگرانی های وجود دارند که انتخابات سال آینده درافغانستان با مشکلات به خصوص نا امنی ها روبرو خواهد بود.
XS
SM
MD
LG