لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

«پیمان امنیتی با افغانستان که امریکا به آن نیاز دارد»


روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان «پیمان امنیتی با افغانستان که امریکا به آن نیاز دارد.» روزنامه می نویسد، وزیر خارجه امریکا جان کری با سفر فوری خود به افغانستان و تلاش های پیگیر حکومت های امریکا و افغانستان را از یک مصیبت خود ساخت، نجات داد.

به نوشته روزنامه، اردو و حکومت افغانستان بدون کمک امریکا در سال های بعد به تهدید روبرو می باشند و عدم امضای موافقتنامهء امنیتی حکومت افغانستان را در برابر این همه تهدید ها تنها رها می کند و از دوام کمک ها و همکاری امریکا محروم می سازد.

از سوی دیگر چنین معلوم می شد که رییس جمهور اوباما و تیم کاری وی در آستانه یک خطای دیگر مانند عراق قرار دارند و به همین سمت پیش می روند. چون امریکا موافقتنامه امنیتی با عراق را طور شاید و باید پیگیری نکرد و در نهایت قوای امریکا عراق را ترک کردند، امروز این کشور در گرداب جنگ قومی و فرقه ای گیر مانده است.

روزنامه می افزاید در چنین یک مرحله حساس وزیر خارجه امریکا اقدامات را شروع کرد، ولی باز هم بعضی از سوال ها به پاسخ نهایی نرسیده، مخصوصاً این سوال که آیا عساکر امریکایی که بعد از سال 2014 در افغانستان می مانند، از حضور در محاکم افغانستان معافیت پیدا می کنند یا نه؟

اما روزنامه تاکید می کند که بخاطر رفتار تند رییس جمهور کرزی و بی میلی رییس جمهور اوباما برای تکمیل ستراتیژی که خودش ترتیب داده است، برهم خوردن این موافقت هنوز هم ممکن می باشد.

به نوشته واشنگتن پوست، فراموش نباید کرد که افغانستان در ده سال گذشته با همکاری امریکا و ناتو از هر نگاه پیشرفت های چشمگیر داشته است و با کمک امریکا و ناتو قوای نظامی افغانستان می تواند از این دستآورد ها محافظت کند.

روزنامه می نویسد، از این رو توطئه برای از بین بردن این اتحاد از هر طرفی که باشد با عواقب فلاکتباری همراه خواهد بود.

روزنامه لاس انجلیس تایمز در شماره اخیر خود می نویسد، رهبر طالبان ملا محمد عمر به حکومت افغانستان هشدار داده است که موافقت امنیتی با امریکا را امضا نکند.

روزنامه از قول تحلیلگران می نویسد که گفته اند، اعلامیه های پیهم طالبان نمایانگر نگرانی و اولویت های آنها می باشد که می خواهند با چنین اعلامیه ها اذهان مردم را تغییر داده و خود را بیشتر وطندوست و مسلمان معرفی کنند.

روزنامه به دیگر نکات این اعلامیه رهبر طالبان اشاره نموده و از قول تحلیلگران می نویسد که گفته اند: از چنین اعلامیه ها باید درک نمود که مخالفین حکومت در افغانستان بی سواد و جنگجویان نا منظم نیستند، بلکه ستراتیژی دارند و جنگ روانی را هم پیش می برند.
XS
SM
MD
LG