لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

نیروهای افغان آنچه را در دست داشته اند، حفظ کرده اند


درحالیکه فصل جنگ ها امسال درحال ختم شدن است، مقامات می گویند، خبر خوش این است که نیروهای افغان آنچه را داشتند حفظ نموده، به حملات پاسخ خوب داده و تعداد ترورها را کاهش داده اند. ولی درعین حال، آنها قادر نبودند به چیزی زیادتر دست یابند و بدتر اینکه، آنقدر قربانی دادند که بعضی مقامات رقم این قربانیان را، غیر قابل تحمل خوانده اند.

در حالیکه انتخابات نزدیک است و خروج قوای خارجی از افغانستان نزدیکتر میشود، این ارزیابی که بر اساس مصاحبه ها با مقامات، قوماندانان و رهبران محلی صورت گرفته است، بخش عمده یی از تلاش های فوری افغان ها و امریکایی ها جهت تهیه یک توافقنامه درازمدت برای حمایت از نیروهای افغان است .

به نوشته نیویارک تایمز، بعد از آنکه قوای افغان خود مسولیت ها را به عهده گرفتند، توانایی هایشان که آیا آن ها می توانند پلان های خودرا طرح نموده و هم امور لوژیستیکی شانرا بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به پیش ببرند، هنوزهم مورد سوال قرار دارد.

در نقاط دوردست جنوب جاییکه طالبان در آنجا نفوذ دارند، این گروه به حضور خود منحیث یک قدرت نظامی معتبر ادامه داده اند که این مسله، باور به این نظریه را که شاید آنها بعد از سال 2014 این مناطق را کنترول کنند، افزایش داده است.

یک مقام پنتاگون میگوید، ما امسال دیدیم که شورشیان توان ضربه بزرگ در مقابل نیروهای امنیتی افغان را نداشتند، ولی باآنهم قوای افغان نیاز به آموزش بیشتر دارند، زیرا مشکلاتی موجود بود، و قربانی زیاد داده اند.

تعدادی از مقامات افغان و امریکایی، مورال قوی قوای افغان را دلیل پیروزی آنها می دانند، یعنی آنها توانسته اند آنچه را در عملیتهای نیروهای غربی در گذشته به دست آورند، حفط کنند.
دیوید له پن یکی از سخنگویان جنرال جوزیف دنفورد، گفته است، تخمین ما تاحال این بوده است که طالبان به هیچ هدف تعین شده شان، نرسیده اند. اما نیویارک تایمز مینویسد، درحالیکه کمپاین طالبان برای ترور مقامات افغان بیشتر بالای افسران پایین رتبه پولیس تاثیر گذار بوده و بیشتر مقامات پایین رتبه محلی را کشته اند، ولی به روز سه شنبه شورشیان توانستند، هدف بلندی را نشان گرفته و والی لوگر را از پا در آورند، حمله که طالبان مسولیت آنرا به دوش نگرفته اند.

طالبان در گذشته به طور فوری مسولیت حملات داخلی بر سربازان خارجی را به دوش میگرفتند. این حملات سال گذشته 60 نیروی خارجی را به کام مرگ برد ولی بعد از اتخاذ تدابیر جدی برای جلوگیری از آن، امسال تنها 14 نفر در چنین حملات کشته شده اند.

به نوشته نیویارک تایمز، ستراتیژی طالبان که اهداف مهم درکابل را هدف قرار دهند نیز به جایی نرسید. آنها سال گذشته ادعا داشتند مرکز سی آی ای را در کابل هدف قرار داده اند ولی دراین حمله، چهار کارمند اداره بین المللی مهاجرین کشته شدند.
یک مقام وزارت دفاع که همراه با چند تن دیگر به شرط افشا نشدن نامهای شان صحبت کرده اند گفته است، شورشیان این را میدانستند که امسال آخرین فصل جنگی شان قبل از انتخابات ماه حمل سال آینده است، آنها میدانستند که زمان نو آوری و تکتیکهای جدید جنگی رسیده و بهترین وقت برای ضربه های بزرگ است.

به نوشته نیویارک تایمز، باوجود آنکه ضربه ها بزرگ نبودند، ولی زخمها عمیق بودند.
در بعضی مناطق جنوبشرقی مثلا در سنگین ولایت هلمند طالبان توانستند، تحرک نیروهای افغان را محدود ساخته و تعدادی زیادی از آنها را بکشند.

حکومت افغانستان گفته بود، حدود سه هزار پولیس افغان در سال 2012 کشته شده اند ولی همایون همایون رییس کمیته امور دفاعی پارلمان افغانستان میگوید این رقم امسال حد اقل دو چند شده است. او گفت، براساس ارقام محرم که به کمیته دفاعی پارلمان داده شده است، از ماه مارچ امسال به این طرف، شش هزار سرباز و افسر پولیس افغان کشته شده اند. همایون گفت، حکومت ارقام اصلی را پنهان میکند.
XS
SM
MD
LG