لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

"وسایل فرسوده و نارسایی لوژستیکی در اردوی ملی افغانستان"


روزنامهء واشنگتن پوست در شمارهء اخیر خود مطلبی دارد در مورد وسایل فرسوده و نارسایی لوژستیک در اردوی ملی افغانستان که در بخش آن می نویسد:

با فرارسیدن پایان فصل جنگ، واحدهای خسته و جنگ دیدهء اردوی ملی افغانستان تجهیزات و وسایل جنگی خودرا تفتیش می کنند که اکثریت آن ها مانند پارچه های آهن در قرارگاه ها انبار شده اند. موترهای که با بمب تخریب شده اند و لاری های نظامی که هدف راکت انداز قرار گرفته و در انتظار ترمیم می باشند.

به نوشتهء روزنامه، عساکر افغان خودشان توان ترمیم و یا تبدیل این وسایط را ندارند. در مناطق دور دست حدود 75 فیصد وسایط سیار حربی از کار بازمانده و تعداد زره پوش ها به اندازه کم است که عساکر بعضاً 20 ساعت پیاده راه می روند تا از یک قرارگاه به قرارگاه دیگر برسند.

واشنگتن پوست می افزاید، از سال ها به اینسو قوای امریکا این وظیفه را به عهده گرفت بود، اما در یک مرحله حساسی که مسوولیت امنیت افغانستان به قوای خود این کشور انتقال می کند، امریکایی ها ترمیم وسایط جنگی قوای امنیتی افغانستان را متوقف ساختند.

مقامات امریکا می گویند، به اساس برنامه انتقال مسوولیت ها محول کردن امورامنیتی افغانستان به قوای خود این کشور، اجتناب ناپذیر است، اما به نوشته واشنگتن پوست، مراحل انتقال در افغانستان رشد نکرده است و وزارت دفاع افغانستان هنوز هم با فساد اداری روبرو است که رسانیدن مهمات و اکمالات را به جاهای که ضرورت است، مشکل می سازد.

روزنامه می افزاید، راه حل اینست که قوای ناتو همکاری خودرا در اکمال قوای افغان ادامه بدهد تا سربازان افغانی تجربهء کافی برای ترمیم وسایل خود کسب کنند.

مجله اکانامیست در شماره اخیر در مورد حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در مناطق سرحدی پاکستان با افغانستان مطلبی را به نشر رسانیده که در بخش آن می نویسد:
در سروی ها چنین نشان داده می شود که اکثریت مردم پاکستان با حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی بر مناطق قبایلی پاکستان مخالفت دارند، اما تعجب آور اینست که در حقیقت تعداد زیاد مردم این منطقه خواهان دوام این حملات می باشند.

در یک نظرسجنی که اخیراً صورت گرفته است، 52 درصد سوال شده گان گفته اند، حملات طیاره های بی پیلوت دقیق است و 69 درصد آن ها به این نظر اند که حملات طیاره های بی پیلوت شورشیان و افراط گرایان را تضعیف کرده است.

یک تعداد مردم در منطقهء وزیرستان گفته اند که در حملات طیاره های بی پیلوت افراط گرایانی کشته می شوند که دست آن ها به خون مردم ملکی و بیگناه آلوده است، از این رو به گفته آن ها این حملات باید ادامه داده شود، اما مشکل اینست که هیچکس این نظر خودرا برملا نمی سازد، زیرا همه از تهدید افراط گرایان می ترسند.
XS
SM
MD
LG